Yeni yılın yaklaşmasıyla alışveriş çılgınlığı sezonu da resmen başladı. Hanuka’nın da gelmesiyle alınacak hediyelerin sayısı arttıkça artıyor. Oturup kara kara sevdiklerinizi bu yılbaşı nasıl mutlu edeceğinizi düşünüyorsanız, üzülmeyin yalnız değilsiniz. Bu ‘sorunu’ çözmek için tüketim çılgınlığının beşiği Amerika’da şirketler haftalar öncesinden çocukların nabzını tutan araştırmalar yayınlıyorlar. Sonuçlar pek iç açıcı değil; artık oyuncak bebek, kitap, bisiklet gibi hediyeler isteyen çok fazla çocuk kalmadı. Zamane çocuklarının en çok istediği hediyeler sıralamasında başı mobil cihazlar çekiyor.
Yirmi iki yıldır yaptığı araştırmalarla çocukların hediye tercihlerinin nabzını tutan Pipper Jaffray firması bu yıl yaptığı anketin sonuçlarını açıkladı. En favori hediyeler listesine yeni giren iPad başı çekiyor, hem de açık ara ile! Pipper Jaffray’ın fikirlerine başvurduğu 6 -14 yaş grubundaki ABD’li çocukların yüzde 44’ü bu yeni yıl sezonunda en çok istedikleri hediyenin iPad olduğunu söylediler. Çocuklarını kış mevsimine uygun güzel bir giysi veya eğitici bir kitap ile sevindirmeyi umanlardansanız bir daha düşünün, çünkü favori hediyeler listesinin en üst sıraları Apple ürünleri ile dolu. Apple cihazları, Play Station ve Xbox gibi yaygın oyun konsollarını dahi listenin alt sıralarına düşürmeyi başarmışlar. Ankete katılan çocukların yüzde 30’u iPod Touch, yüzde 27’si iPhone istiyor.
Bu pahalı oyuncaklar neden mi bu kadar popüler? Okulda en havalı çocuk olmanın anahtarı olan bu cihazlar sadece oyun değil aynı zamanda internet, görüntülü iletişim, müzik dinleme ve video izleme gibi onlarca fonksiyonu bir arada barındırıyorlar. Bu multi-medya oyuncaklarını bu kadar popüler kılan aynı anda birden çok işleve sahip olmaları. Bunun yanında ince ve hafif fütüristik tasarımları yeni nesli cezbediyor.
Doksanlı yılların sonlarında doğan nesle akademisyenler Z kuşağı diyorlar. Bizlerden farklı olarak internet dünyasının içine doğan yeni nesil bilgisayarsız, cep telefonsuz, SMS’siz bir dünyayı hayal bile edemiyorlar. Yeni teknolojileri tek bir cihazda toplamayı başaran Apple ürünlerin en önemli özelliklerinden kullanım kolaylığı. Steve Jobs’un dehası dokunmatik ekranlı ürünleri içgüdüsel hareketlerle kullanılır kılmasında yatıyor. İki yaşının altında bir bebeği elinde bir iPhone ile gözlemleyenler ne demek istediğimi çok daha iyi anlayabilirler.
Henüz harfleri tanımayan, konuşmayı bile tam sökememiş bebekler bu tasarım harikası cihazları bir çırpıda kullanmaya başlıyorlar. Foto galerileri geziyorlar, sevdikleri oyunları açıp oynayabiliyorlar. Tabi ki yeni neslin teknoloji bağımlısı olması arzulanan bir şey değil. Bu cihazlar yeşil alanlarda koşturma, saklambaç oynama ve fiziksel aktivitenin yerini tutmuyor. Ancak günün TV ekranı önünde geçirilen pasif zamanına göre çok daha fazla zihinsel aktiviteye imkân tanıyorlar. Etkileşimi çok yüksek olan akıllı mobil cihazlar düşünme, problem çözme, yarışma ve rekabeti tetikliyor. Ebeveynler ile yapılan araştırmalar ise ailelerin bu cihazları bir çeşit bebek bakıcısı olarak gördüklerini ortaya koyuyor. Kendileri araba kullanırken veya ev işleri ile uğraşırken çocukları bu ürünler ile zaman geçiriyor. Anlayacağınız ufukta bir iPad gözüküyor. Hag Hanuka Sameah ve Mutlu Yıllar!