Kurucusu Mark Zuckerberg’in kendi sayfasından duyurduğu gibi Facebook dünyanın en popüler fotoğraf uygulaması Instagram’ı tam bir milyar dolara satın aldı. Bu haber anında Twitter’da dünya çapında en çok konuşulan konular arasına girdi.
Facebook kurulduğundan beri FriendFeed ve Snaptu gibi birkaç farklı sosyal ağı ve uygulamayı satın almıştı ancak bu satın almaların tümünün toplamı Instagram için ödediği bedelin beşte birini geçmiyor.
Peki Facebook gelir modeli bile henüz net olmayan bir fotoğraf uygulamasına neden bir milyar Dolar ödedi?
Bu sorunun yanıtını aramaya öncelikle insanların görsel canlılar olduklarının altını çizerek başlayalım. Bir konuyu gördüğümüzde daha çabuk kavrarız daha hızlı anlarız ve de keyif alırız. Görsel hafıza beynimiz için merkezi önem taşıyor.
Kısacası doğamız gereği fotografları seviyoruz.
Yapılan araştırmalara göre dünyada son on yılda çekilen fotoğraf sayısı dörde katlanarak 2011 yılında 380 milyarı bulmuş. Dünya üzerinde 2,5 milyar kişinin dijital kamerası var ve ortalama bir insan yılda 150 fotoğraf çekiyor. Facebook site üzerinde yüklenmiş 200 milyar fotoğraf ile dünyanın en büyük görsel arşivine sahip. Her gün Facebook’a 250 milyon yeni fotoğraf yükleniyor. Geriye dönüp baktığımızda bu sosyal medya devini diğer sitelerden ayıran en büyük başarısının fotoğraf paylaşımı ve etiketleme olduğunu fark etmek zor değil.
Instagram’ın 30 milyon kullanıcısı ile sahip olduğu dijital fotoğraf arşivi Facebook’unkinin yanında çok küçük kalmasına rağmen çeşitli nedenlerden dolayı stratejik öneme sahip:
Instagram insanların yaşadıkları görsel deneyimlerini ölümsüzleştirebildikleri ve çektikleri fotoğrafları basit filtrelerle güzelleştirerek farklı platformlarda paylaşmalarını sağlayan mobil bir fotoğraf topluluğu. Amatör ve profesyonel fotoğrafçıları benzersiz görsel deneyimlerini paylaşmak için buluşturan bu mobil uygulama insanların önemli bir sorununu çözüyor: Basit filtrelerle herkes cool ve retro fotoğraflar çekip sosyal ağlarda paylaşabiliyor.
‘Fotoğraf paylaşımı’ Facebook’un kurumsal stratejisinde çok önemli bir yere sahip ve bunu her fırsatta ortaya koyuyorlar. Instagram’ın Android cihazlar için çıkardığı versiyonu ilk haftasında 5 milyon kez indirildi. Instagram’a duyulan bu büyük ilginin mayıs ayında ilk kez halka arz değerleme sürecine girecek Facebook için mobil dünyada tehdit oluşturması an meselesiydi. Stratejik ticari bir kararla Facebook bunu önlemeye çalışmış olabilir.
Instagram cool’luğunu kaybedecek mi?
Bazı Instagram fanatikleri satın almanın açıklanmasıyla birlikte ekran karartma ve boykot kampanyasına başladılar. Birçokları Instagram’ın sonunun geldiğini söyleyerek başka daha ‘masum ve bağımsız’ uygulamalara göç edeceklerini açıladıklar. Facebook halka arzdan sonra gelir kanallarını genişletme baskı altına girecek. Sosyal medya devi şimdiden Premium Ads ve Reach Bloc uygulamaları ile banner tipi gösterim odaklı reklamlara ağırlık vereceğini açıkladı.
Bu ticarileşme sürecine Instagram’ın da dahil edilmeyeceğini düşünmek için aşırı iyimser olmak gerekiyor.