E-posta grupları tartışma ortamı olarak ne kadar elverişli biraz bahsedelim. Doğal olarak, grubun oluşması üyeler arasında asgari bir ortak paydanın varlığını gösterir. Örneğin arkadaş grubudur, seyahat grubudur, dernektir, felsefe grubudur vs. ama üye sayısı kadar değişik cins insanın gönder tuşuna basmadan önce neler yapabileceği sınırsızdır. Örneğin, Murat Birsel’in güzel bir yazısı vardı. E-posta gruplarında olan biteni özetliyordu. Biri bir fikir ortaya atar, yirmi kişi teşhisi paylaştığını ancak çözümü farklı düşündüğünü yazar. Altmış kişi teşhisi yanlış bulduğunu anlatır. Yirmi iki kişi “memnun değilsen sen çek git” mesajı yollar. Arada imla hatalarını düzeltenler, evine yardımcı kadın arayanlar, grubu sıkıcı bulduğunu ayrılacağını söyleyenler, arabasını satanlar konuya belli aşamalarla dahil olur.
Bilgisayar kullanımına çok da hakim olmayanlar, e-postaları bir hafta geriden takip ederek, her birine bir oturuşta cevap yazmaya kalkarlar. Tebrik mesajlarını özele değil genele yaparak ses verirler. Bunu bayat ve eğitimsiz bulanlar homurdansa da durum değişmez, konular uzar gider.
Bazen de, e-posta gruplarında fikirler, retorik düzeye indirilerek dramatik birkaç sözle süslenir. Ve gruptan onaylama / onaylamama tepkisi istenir. E- posta grubuna ait olmanın bir koşulu olarak, çoğu zaman meseleyi tam benimsemeden konuyu açanın oyuncağı olarak çarpıcı bir karşı görüş göstermek veya konuya onama vermek durumunda kalınır. Halbuki her konuda çoğu zaman pek çok gri vardır kafalarda. Konuyu siyah beyaza indirgemek zordur. Seçeneklerden hiçbiri tam uymamaktadır. Tuhaf bir seçim yapmak gerekmektedir. Grubun ortak hassasiyetlerinden yola çıkarak manipülasyona açık konular tek gerçekmiş gibi gösterilir. Retorik sorular her ne kadar herkeste hoş bir gülümseme yaratma amacı ile açılmış gibi gösterilse de nadiren sadece drama ve nükte içerir. Genelde bir taşı gediğine koymaktır gaye…
Bu yüzden e-posta gruplarında tartışma ortamı kurallarının eğitimi olmalı. Basit sorulara basit cevaplar arama yeri değildir orası. Bir forum yaratılır, tartışma konusu belirlenir, kozlar paylaşılır.
E-posta yoluyla fikir alışverişinde bulunmak yüksek doz eğitim ve tecrübe gerektirir. Aksi takdirde takibi zordur, kullanışsızdır. Sosyalleşmek ve taraftar yaratmak için değil, haberleşmek için kullanılması daha makuldür.
E- posta gruplarının taraftar yaratma potansiyelinin farkına varalım. Bir gruba ait olmak kişilerde her zaman az da olsa bir baskı yaratır. Mahalle kalmadı diye baskısı da bitmiş değil.