N
aso peraşasının en önemli bölümlerinden bir tanesi hiç kuşkusuz ‘sota’ kurallarının işlendiği bölümdür. Eşine ihanet ettiğine inanılan bir kadına suçlamanın doğru olup olmadığını belirlemek için özel bir karışım içirilirdi. Eğer kadın gerçekten ihanet ettiyse ölür Aynı akıbete ihanet ederken beraber olduğu kişi de dünyanın neresinde olursa olsun uğramaktan kurtulamazdı. Ancak eğer suçsuzsa Tanrı tarafından mübarek kılınırdı. “İş iş ki tiste işto – eşi yoldan sapan her kişi” (Bamidbar 5/12). Sota bölümü işte bu cümle ile başlar. Tora burada her kişi için “iş iş” yani iki kez kişi demektedir. Mesajı verebilmek için bu ifadeyi bir kez kullanmak yeterli iken burada fazladan verilmek istenen bir ders vardır.
Rabi Yisahar Frand burada Rabi Moşe Hafets’in görüşüne yer vermektedir. Tora’nın burada fazladan ‘iş’ sözcüğünü kullanmasının sebebi kişinin eşinin sadakatinden şüphelenmek için bazen gereğinden fazla kuşkucu ve erkekçe bir ego ile davranmasından kaynaklanmaktadır. Eğer kişinin erkekçe egosu gereğinden fazla ortaya çıkmaya başlarsa evliliğin sadece ‘iş’ ile yürüyebileceğini düşünür bu da ‘işa’ kısmının ihmal edilmesine yol açar.
Boşanma ile sonuçlansın veya sonuçlanmasın evlilik problemlerinin başlangıcında genellikle ‘bencillik’ problemi vardır. Başarılı evlilik için ise gerekli sözcük ‘fedakarlık’ olmalıdır. Mutsuz evliliklerde problemler ister maddi, isterse manevi olsun genellikle kişinin kendisini eşinden daha fazla önemsemesinden ve ön plana çıkarmak istemesinden kaynaklanır. Uzlaşmak içi mutlaka fedakarlık gereklidir ve insanlar buna yanaşmadığı zaman evlilik için tehlike çanları çalmaya başlar. O evlilik genellikle de boşanma veya benzeri bir durumla sonuçlanır.
Yukarıda Rabi Moşe Hafets durumu ‘iş’ yani erkek tarafından değerlendirse de aslında bu durum hem ‘iş’ hem de ‘işa’ için geçerlidir. Vurgular kişisel yönde yapılmaya başlandığında evlilik çatırdamaya hazır bir konuma gelir.
Burada başka ilginç bir nokta vardır. Kohenlere verilmesi gereken ürünlerin verilmemesi halindeki yaptırım ve kuralları ortaya koyan bölümün ardından Sota peraşası gelmektedir. Eğer kişi gerektiği gibi Kohen’e hakkı olduğunu vermeye yanaşmazsa bazı bilginlerin görüşüne göre Kohen karşısında eşinin sadakatinin sorgulandığı Sota gibi tatsız bir duruma düşme ihtimali fazladır. Çünkü kişinin Kohen’e gerekeni vermemesinin temelinde o kişinin ucuz, cimri ve bencil karakteri yatmaktadır ki kişi böyle bir karakterle sağlıklı bir evliliği yürütebilmeyi beceremeyecektir.
İçtenlik, cömertlik, fedakarlık, saygı, manevi değerler bir evliliğin gerektiği gibi yürümesi için olmazsa olmaz değerlerdir. Bu değerlerin sevgi bazına oturtularak yaşanması o evliliği gerçek, uyumlu ve sıcak bir yuva haline getirir.
Çocuklarımızın Talet altında gerektiği gibi güzel ve mutlu evlilikler yaptığı görebilmek dileği ile…