“Vayişlah Yaakov malahim lefanav el Esav ahiv – Yaakov kardeşi Esav’a elçiler (melekler) gönderir.” (Bereşit 32/4)
Bereşit kitabının 27/41 pasuğunda yazıldığı gibi Esav Yaakov’dan babasının berahasını aldığı için nefret etmektedir. Bu nefret de aradan uzun yıllar geçmesine rağmen tükenmemiş aksine artmış görünümdedir. Yaakov Haran’a gitmeden önce annesinin söylediği gibi “bir süre sonra – öfkesi geçince” düşüncesi yerine gelmemiş aradan yirmi iki senelik bir zaman dilimi geçmesine rağmen nefret olduğu gibi kalmıştır. Yaakov Esav’ı teskin etmek için ona cömert hediyeler getiren elçiler kimi görüşe göre de melekler gönderir. Bereşit 32/4’de yer alan pasuk bizlere bu hediyelerin Esav’ın fikrini pek de değiştirmemiş olduğunu öğretmektedir. “Vegam oleh likrateha vearba meot iş imo – seni karşılamak üzere 400 kişi ile birlikte gelmektedir.”
Günün birinde iki büyük Rabi arasında, Tanya kitabının yazarı olan Rabi Şneur Zalman ile Baal Şem Tov’un torunu olan Rabi Baruh Mezhibozh arasında, görüş ayrılığı var olur... Barışı yeniden sağlamak için araya giren bütün aracılar nedense başarısız olurlar. Daha sonraları Rabi Baruh şöyle öğretir: “Esav’ın Yaakov’a karşı olan nefretini geçersiz kılmak için meleklerin bile arabuluculuk yapmaları başarısız olmuştur. Ancak Yaakov ve Esav kişisel olarak karşılaştıklarında Esav bu nefretinin üstesinden gelebilmiştir. İki kişi arasında eğer bir husumet varsa aracılar vasıtası ile bu husumeti giderme çabaları genellikle boşa harcanan çabalardan ibarettir. Husumeti giderebilmek için bu iki insanın karşı karşıya oturmaları ve konuşmaları gerekmektedir.
Bir kişiden hoşlanmama durumu genellikle onun hakkında yanlış düşünceler beslememize neden olur. Dr. Abraham J. Twerski Amerikan başkanlarından Abraham Lincoln’un bir sözünü bu söylediğimize örnek olarak verir. “Bu adamı pek de sevmiyorum. Onun hakkında daha fazla bilgi sahibi olmalıyım.” Bir kişiyi iyi tanımak onun hakkındaki olumsuz düşüncelerimizi bertaraf edecektir.
Pirke Avot 2/5’de “kendini arkadaşının yerine koymadan onu yargılama” demektedir. Aslında bu cümlenin içeriği başkasının ahvalini anlamadan bizi onun hakkında yargı bildirmekten alıkoymaktadır. Ancak bu cümle aynı zamanda karşındakini kişisel olarak çok iyi tanımadan hakkında bir yargı vermekten kaçınmamızı da öğretmek istemektedir. Karşılıklı diyalog kişilerin davranışlarını açığa çıkarmada kullanılan çok iyi bir yöntemdir.
İyi ilişkiler yaşamda hiç beklenilmeyen ve umulmayan olumlu değişikliklere neden olabilir.