Geçtiğimiz günlerde, gazete köşelerinde “Beşiktaş e-Spor Takımı Kuruldu” şeklinde haberler gördük. Meseleye uzak olanlar için mümkün olduğunca net ve kısa bir şekilde elektronik spor nedir, bir göz atalım.
‘Elektronik Spor’a bakmadan önce, sporun sözlük anlamı nedir, isterseniz önce ona bakalım.
Spor, kişisel veya toplu yarışlar biçiminde yapılan, bazı kurallara göre uygulanan beden hareketlerinin tümü olarak tarif edilebilir.
Elektronik Spor veya kısaca e-spor, profesyoneller tarafından organize bir şekilde oynanan, bilgisayar oyunu olarak tanımlanabilir.
Özetle dünyanın bir ucundaki kişinin diğer ucundaki kişilerle internet üzerinden oyun oynayabileceği ya da büyük organizasyonlar aracılığıyla fiziksel olarak da bir araya gelebileceği bir spor dalı. Genel olarak ise yeni dünyanın yeni sporu olarak değerlendiriliyor.
E-spor ilgili bazı bilgiler vermek gerekirse; birçok kişi 2020 yılında olimpiyatlarda bu dalda yarışan sporcuları görebileceğimize inanıyor. Dünya üzerinde 70 milyonun üzerinde kullanıcı e-sporu takip ediyor. 2014 yılında Espn TV kanalı Dota 2 (bilgisayar oyunu) final karşılaşmasını canlı olarak yayınladı. Türkiye’de ise Ülker Spor Arena’da 10 bin kişi bilet alarak, 260 bin kişi de web üzerinden League of Legends finalini takip etti.
E-Spor ’un geniş kitleler tarafından takip edilmesi ile birlikte, genç kitleye ulaşmak isteyen organizasyonlar ve sponsorlar buraya yatırım yapmaya, bu yönde anlaşmalar yapmaya başladılar. Böylece bu e-spor’un gelişmesi daha hızlı oluyor. Türkiye’de 7 bin 757 kayıtlı e-spor takımı, 42 bin 664 kayıtlı oyuncu var. Son altı ayda da 2 bin 560 kişi Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından verilen lisansları aldı.
E-spor özelikle League of Legends, Dota 2, StarCraft II, Counter Strike ve Call of Duty oyunları özelinde yapılan turnuvalar ile geniş kitlelere ulaşıyor.
Eskiden bilgisayar başında zaman geçiren çocuklar, şimdi özel antrenörleri ile birlikte kendilerini turnuvaya hazırlıyor, sağlığına dikkat ediyor. Reflekslerini geliştirmeye, dikkatini artırmaya çalışıyorlar.
Riot Games’in düzenlediği 2014 League of Legends dünya şampiyonasında kazanan takıma 1 milyon dolarlık ödül, ikinci olan takım 250 bin dolar, üçüncü ve dördüncü olan takımlara ise 150’şer bin dolar ödül verildi.
Oyun sektörü ve buna bağlı olarak e-spor bu kadar gelişim halindeyken, Beşiktaş’ın kurduğu e-spor şubesini buna göre değerlendirmek gerekir. Ayrıca geçtiğimiz günlerde Ülker gibi bir markanın sponsor olarak Türkiye Ligine desteğini kesmesini ayrıca Sony ve Emirates, Castrol, Continental ve Johnson ve Johnson FIFA’nın sponsorluğundan ayrılmasını, buna göre tekrar değerlendirmek gerekir.
Bu markalar için e-spor büyük bir kitlelere ulaşma aracı olacak gibi gözüküyor. Böylece bu sporun daha fazla gelişmesi anlamında geliyor.