Gezi Olayları, o sırada İstanbul'da olan İranlı girişimci Kayvon Beykpour’a ilham vererek Gezi’de yaşananların tüm dünya tarafından canlı izlenebilmesini sağlayacak bir uygulamanın eksikliğini fark ettirdi. Bu uygulama, bugün elindeki bütün teknoloji kaynaklarını kullanarak yeni medyanın nimetlerinden sonuna kadar yararlanan bireylerin, bulundukları yerden tüm dünyaya naklen yayın yapabilmelerini sağlayarak, onların birer tam donanımlı gazeteci haline gelmelerini sağlayacaktı. Periscope bu fikirle doğdu ve bundan bir yıl sonra Twitter kurucu ortağı Jack Dorsey’in de katıldığı Ferguson eylemleri sırasında Beykpour’un yolları Dorsey ile kesişti. 2014 yılında Joseph Bernstein ile birlikte Periscope’u kurdular. Kasım 2014’te Twitter CEO’su Dick Costolo ile tanışarak uygulamayı Ocak 2015’te 100 milyon dolara Twitter’a sattılar.
Periscope kabaca, şimdilik sadece iOS işletim sistemli mobil cihazlar üzerinden (iPhone, iPad) canlı video yayını yapmanıza olanak sağlayan bir uygulama. Twitter hesabınız ile giriş yaptıktan sonra profil bilgilerinizi sisteme otomatik olarak kaydeder. Kısa bir zaman önce gerçekleşen sistem güncellemesiyle Twitter hesabına gerek duymadan uygulamanın kullanımı mümkün kılındı. Twitter hesabı ile giriş yapmanın avantajı ise, Twitter’dan takip ettiğiniz diğer kullanıcıları, Periscope hesapları olması durumunda takip edebilmeniz. Takip ettiğiniz kişiler canlı yayına başladıklarında uygulama sizi haberdar edip izlemeniz için uyarıyor. Canlı yayınlarınızı dilerseniz kaydetmenize izin veriyor. Bir canlı yayın izlerken, yorum yaparak katılabiliyor ya da beğendiğinizi göstermek için ekrana dokunarak kalp gönderebiliyorsunuz. Kalpler canlı yayını izleyenler tarafından da görülüyor.
Periscope’tan önce video paylaşımı dendiğinde ilk akla gelen, 6-15 saniyelik kısa videolar çekerek takipçilerimizle paylaşmamıza olanak sağlayan Instagram ve Vine gibi uygulamalardı. Periscope’un
bu uygulamalardan en büyük farkı, canlı yayına olanak sağlaması. İnsanlara yakınlarındaki ve uzaklarındaki dünyayı deneyimleme ve paylaşma imkânı tanıması ve çok daha yoğun canlılık hissi taşımasıyla diğer sosyal uygulamalardan ayrışıyor.
Sosyal medyanın dünyayı küçük bir köy haline getirdiğinin en canlı örneklerinden biri olarak ele alınabilir Periscope. Eiffel Kulesi’nin tepesinden yapılan bir canlı yayını Uzak Doğulu birinin izleyip o anı yaşamasını sağlayabiliyor. Ya da Gezi Olayları’nda var olsa idi, İstanbul’un merkezinde yaşanan ve tüm dünyada ses getiren eylemlere dünyanın öbür ucunda yaşayan internet kullanıcıları anbean tanık olabileceklerdi.
Söz konusu bu kadar kullanışlı bir dijital uygulama olunca markalardan ve pazarlama iletişiminden bahsetmek kaçınılmaz. Geniş kitlelere anlık ulaşma olanağı sağlayan Periscope da kreatif ellerde harikalar yaratabilecek potansiyele sahip. Periscope’u Türkiye’de reklam amaçlı kullanan ilk marka, Vodafone oldu. FreeZone Liselerarası Müzik Yarışması’nın elemeleri Periscope’tan canlı yayınladı. Skyscanner’ın gerçekleştirdiği, İstanbul’un da dâhil olduğu 24 şehirde, 24 saatte dünya turu yayınında seyahat ve turizm sektörünün bu alanda öncü projesi oldu. Bunun yanı sıra Cem Yılmaz da yeni film projesinin yapımı süresince ofis toplantılarından kısa yayınlar yaparak Periscope’u aktif kullanan ünlüler arasında yerini aldı. Müzisyenler albüm lansmanlarını, gazeteciler röportajlarından kesitleri takipçileriyle anlık paylaşarak Periscope’u oldukça aktif kullanıyorlar. Gerçek zamanlı pazarlama ve içerikle pazarlama gibi trendlerin başarılı uygulamaları için Periscope’un muhteşem bir platform olduğu aşikâr. İnternet ünlüleri ve fenomenler de bu yeni pastadan paylarını alabilmek için yarışa girdiler. Bloglar, Twitter, Facebook, Instagram gibi mecralarda gerçekleştirdikleri başarılı marka işbirliklerini Periscope’a taşıdılar. Kozmetik sektöründeki dünya devlerinin işbirliğiyle Periscope’tan canlı makyaj uygulamaları yapan Vloggerların ya da ünlü hazır giyim markalarının yeni kreasyonlarını Periscope aracılığıyla takipçilerine tanıtan moda bloggerlarının sayıları günden güne artıyor. Periscope üzerinden yarışmalar kurgulamak, tanıtımları ilk Periscope üzerinden yapmak ya da dijital influencerlarla işbirliği yaparak markalı içerikler hazırlayıp canlı yayınlar gerçekleştirmek pazarlama iletişiminde yepyeni ve ‘capcanlı’ bir dönem başlatacak...