Or Yom’da COVID-19 günlerinde yaşam

Özellikle 65 yaş üstündekileri daha çok etkileyen COVID-19 nedeniyle tedbirleri en üst seviyeye çıkartan Or Yom Huzurevinde alınan önlemleri ve pansiyonerlerin bu süreçteki yaşamlarını Yönetim Kurulu Eşbaşkanlarından Bülent Özsezikli’den dinledik.

Sibel KONFİNO Toplum
6 Mayıs 2020 Çarşamba

Sağlık Bakanlığı ilk vakayı 10 Mart tarihinde açıklarken biz kurum olarak dünyadaki tüm süreci yakından takip ettiğimiz için mart başından itibaren elimizden gelen en yüksek seviyede tedbirleri aldık ve almaya da devam ediyoruz. Süreci, gönüllü yönetim kurulumuz ve kurum müdürümüz Hande Aktay liderliğindeki profesyonel ekibimiz büyük bir özveri ile atlatmaya çalışıyoruz. Yönetim kurulumuz sanal ortamda toplantılarına devam ederken sadece Eşbaşkanımız Cansen Malki, Başkan Vekilimiz Ömür Hatem ile bizler kuruma gelerek profesyonel ordumuza destek veriyoruz.

Kurumumuzda aldığımız önlemleri şöyle sıralayabiliriz:

Ana girişe lavabo ve anti-bakteriyel sıvı sabun koyuldu. Tüm giriş yapanların öncelikle ellerini anti-bakteriyel sabunla yıkaması ve kuruma girerken el antiseptiği kullanılması zorunlu kılındı. Ayrıca kurum girişinde ateş ölçülmesine, ateş yüksekliği tespit edilenlerin girişine izin verilmemesine ve hastaneye sevk edilmesine başlandı.

Kurumumuzun her köşesine üç aya kadar etkili Nanoclear AG Plus Antiviral ile dezenfeksiyon uygulaması yapıldı.

Yurtdışından gelenlere ve yurtdışı bağlantılı kişilerle ilişkide bulunmuş gönüllü ve pansiyonerlere ziyaret yasağı konuldu.

Kurum diyetisyen ve doktorumuzun kontrolünde yaşlıların dirençlerini arttırmak adına yemek düzenlemeleri revize edildi.  C vitamini ve sıcak içeceklerin verilmesi sıklaştırıldı.

Tüm pansiyoner ve çalışanlar için N-95 maskesi temin edildi.

Tüm çalışanlara ve pansiyonerlere el hijyeni ve salgın hakkında eğitimler verildi, sürekli hatırlatmalar yapılıyor. Bu bilgilendirme sürecine toplumumuzu ve ülkemizi de dahil etmek için Or Yom YouTube kanalı açıp profesyonellerimizin bilgilerinin herkese ulaşması sağlandı.

Gezi organizasyonlarına ara verilmesinden dolayı pansiyonerlerin kurum içi yaşam kalitelerine arttırmak için fizyoterapistimiz eşliğinde egzersiz programları, zihinsel becerilerini arttırıcı oyunlar ve eğlenceli aktiviteler arttırıldı.

Kuruma giriş - çıkışların en alt seviyeye indirilmesi için uzun süreli vardiya düzenlemeleri yapılandırıldı ve profesyonellerimizin kurumda kalmaları için odalar ayarlandı.  Pansiyonerlerimize arttırdığımız sağlık kontrollerini profesyonellerimize de sağlamaya başladık. Herkesin günde dört kere ateşlerinin ve oksijen satürasyonlarının ölçülmesine başlandı. Gerektiğinde tüm testlerin yapılması sağlandı.

Kurumda COVID-19 öncesi hastanede veya kurum dışında olanların geri dönüşünde veya herhangi bir şekilde karşılaşabileceğimiz acil durumda, kurumu korumak için ana binanın dışındaki prefabrik bina, altı odalı bir izolasyon (karantina) alanı olarak organize edildi. Kurumun dışından kabul edilenler 14 gün karantinaya alındı, burada görev yapan personellerin, özel temin edilip sadece o bölümde kullanılan özel kıyafetler ile görev yapmaları sağlandı.

Pansiyonerlerle temas halindeki tüm personel için maske, eldiven ve siperlik gibi gerekli donanımlar sağlandı.

Pesah Bayramı için yapılan bağışlara karşılık kart ve sertifikaları posta veya kargo yolu ile gönderme işlemi durdurulduğundan, 72 saat içinde kurumumuza özel bir yazılım yaptık. Bu yazılım sayesinde, tüm yapılan bağışlar listelenerek Whatsapp’tan ya da e-posta olarak iletilmesi sağlandı. Böylece kurum için önemli bir bağış kalemi olan Pesah bağışlarının kaybı engellendi.

Bayram ve diğer günlerde de kurumumuzun ziyaret edilmesine alışık olan pansiyonerlerimizi sanal ortamda toplum liderlerimiz ve gönüllülerimizle buluşturduk, buluşturmaya devam ediyoruz.

Geçmiş dönemlerdeki gibi yaşantıyı devam ettirmek için gereken tüm çaba gösteriliyor. Örneğin Yom Aşoa anma törenimiz dahi aksatılmadı.

Aldığımız COVID-19 tedbirleri kaynaklı giderlerimizde de ciddi artışlar olduğu herkesin malumu. Bu sebeple bir yardım kampanyası başlattık ve özellikle maske, tek kullanımlık kıyafet, eldiven, bone gibi ürünlerin bir kısmını toplumumuzun desteği ile kurumumuza kazandırdık. Önümüzdeki süreçte toplumumuzda kademeli olarak bir gevşeme yaşayacaksak da özellikle yaşlılarımız için bu süreç daha yavaş gerçekleşecek. Onun için yardımların devamına ihtiyacımız olacak.

Bu karmaşık ve zor süreçte bir başarımız daha oldu. Türkiye’de ilk kalite belgesi alan huzur ve yaşlı bakım merkezi Or Yom, başarılı bir denetim sonrası kalite belgesinin devam hakkını kazandı. Yaşlılarımız adına mutlu ve gururluyuz.

Artık ikinci en zor zamanı programlama zamanı. ‘COVID sonrası Or Yom’da yeni yaşam düzeni’ için yönetimimiz, profesyonel ekibimiz ile beraberce çalışmaya başladık bile...