Joe Biden’la kasımlar mı?

Şunun şurasında Kasım’a bir şey kalmadı. Dört ay sonra ABD başkanı belli olacak. Artık anketlerdeki ufacık bir fark adayın kim olacağına dair bir fikir verecek. Şalom olarak başkan adaylarının kampanya sitelerini sizler için Türkiye medyasındaki tek haber olarak inceledik.

Cüneyt DİRİCAN Ekonomi
15 Temmuz 2020 Çarşamba

Joe Biden kampanya sitesine girdiğinizde sizleri öncelikle “bağış yap” sayfası karşılıyor. Trump’ın kampanya sayfasından en önemli fark burada başlıyor. Trump bedava ‘Keep America Great Again’ şapkanızı talep edin ile sayfayı açıyor. Joe Biden kampanya sayfasında aşağı doğru indikçe ilk sırada yine destek talepleri bulunuyor. “Telefonla siz de aramaya destek verin” dedikten sonra Joe’nun vizyonu geliyor. “Amerika’nın ruhu için çarpışıyoruz” diyor. “Bilimi kurguya, umudu korkuya, gerçekleri yalanlara tercih ederiz, bizler birleşik devletleriz, beraberce yapamayacağımız bir şey yok” diyor. Sayfa yine mağaza reklamı ile son buluyor. Başkanlık yarışında adayların topladığı bağışlar kampanyalarının gücünü destekliyor. 

Joe Biden Delaware Üniversitesinde tarih ve siyaset bilimi üzerine Sycrause’da hukuk okumuş. İlk eşi Neilia Hunter ile evlendikten sonra kendi hukuk bürosunu kuruyor. 29 yaşında Senato’ya seçilen en genç kişi unvanını alıyor. Burada hayat hikayesinin önemli bir pazarlama detayı ise spesifik tarihlerin biyografisinde yer almaması, ki Trump’ın en çok öne çıkardığı noktalardan biri de bu. Uykucu Joe yakıştırması ile ABD başkanlığı için yeterli enerjisi olmayacağını iddia ediyor. Gerçi Demokratların son turdaki diğer adayı Bernie Sanders da yaşı (ve kalbine stent takılması) nedeni ile benzer durumdaydı ancak fanatikleri Biden’a göre çok daha fazlaydı. Bakalım Demokratların ikinci kez Sanders tercih etmemesi bu sefer tutacak mı? Biden’ın ilk eşini kazada, oğlunu beyin tümörü ile kaybetmesi ise hayatındaki trajedilerden bazıları. Sonrasında şimdiki First Lady adayı Jill ile 1977 yılında evlenmiş. Silahsızlanma adına Moskova’ya giden ile senatör ekibinin içinde yer almış. Timeline’da sosyal güvenlik ve ekonomi adına Obama çizgisinde devam edeceği net bir şekilde yer alıyor. Benzer söylemler vaatleri arasında da bulunuyor.

Biden’ın fikirleri (yani seçim vaatleri) ise pek öyle vurgulayıcı şekilde değil bir web tasarım(cıs)ı penceresinden bakılırsa. Keza başlıklar sitede arada kaybolmuş sanki devamı yokmuş gibi. Ancak tek tek tıklandığında detaya ulaşılabiliyor. Joe Biden Trump’ın açık noktası olarak gördüğü “minority” yani toplumdaki azınlık veya alt segment tabir edilecek seçmen kitlelerine ve konulara bu başlıklarda yer vermiş durumda. COVID-19 sürecinde vaka ve ölüm sayısı ile eleştiri alan Trump’a karşı, planları ve bu süreçte neler yaptığı bir başlık. Kadınlar, gaziler, kırsal kesim, öğrenciler, Katolik kesim, LGBTQ, siyahiler, Latinler, Yahudi ve Müslüman Amerikalılar, Kızılderililer gibi segmentlere yönelik söylemleri bulunuyor. Kadına şiddet ve ABD’nin önemli sorunu silah şiddeti için de kutucuklar var. İflas edenler için net bir şey demese de başlıklardan biri de bu. Ekonomideki düzelme başlığı ise tam düğün çorbası şeklinde. İçinde ırk eşitliğinden de bahsediyor, ailelerden de, küçük işletmelerden de. Önemli tedarik parçalarının ABD’li küçük işletmelerce üretilmeye devam edeceğini yazıyor. Keza ABD’de üret, ABD malı tüket, burada inove et, yatırımı ABD’ye yap diyor. II. Dünya Savaşı sonrasındaki teknoloji ve sanayiyi elinde tutan ABD’ye vurgu yapıyor. Trump’ın vergi indirimlerinin sermayedarlara olduğunu, Wall Street ve bankaların yatırım yerine Çin pazarı dâhil diğer pazarlara yöneldiğini söylüyor. Eşit vergi anlayışı ile sermayedarı değil çalışanı öne koyacağını söylüyor. Ekonomi adına özetle bunlar dışında küresel ticaret, piyasalar, makroekonomik veriler adına ne bir söylem ne de bir veri ya da rakamsal hedef var. Bu anlamda Trump’ın bazı politikalarını devam ettireceği gibi Hillary’nin seçim kampanyası hatasına düşerek yine Wall Street’i ve sermayedarı hedef alıyor. Eğer kampanya sitesinin ve kurgusunun hedefi olan segmentlerden kafası karışık olanları ve Trump karşıtları ile beraber COVID-19 ve Black Lives Matter rüzgârını ABD medyası destekli taşımaya devam edebilirse bu ekonomik vaatlerle belki şansı olabilir. Trump’ın 2016 seçim vaatlerinden çok uzak bir site ve içerik var. Kazanırsa da bu vaatleri ile değil COVID-19 desteği ile kazanacak gibi daha çok. 

Sitenin İspanyolca versiyonu ise pek öne çıkmayan ABD gerçeği olarak karşımızda, Trump’ın sitesinde olduğu gibi. Black Lives Matter hareketi dikkat çekse de ABD nüfusunun neredeyse altıda biri Latin Amerika (çoğu İspanya, Portekiz sömürgesi) kökenli. Florida’da yerel kanallar arasında neredeyse İngilizce bir tek CNN bulunur, o derece. Başkanları belirleyen de Florida bölgesi olduğu için bu detay önemli. 

Özetle, Biden kampanya sitesi çok doyurucu, net vaatler içeren, rakamsal ve kullanıcı odaklı bir site değil. Kampanya kurgusu olan azınlıklar ve segmentler ile kafası karışık kitleleri yakalayabilirse COVID-19 desteği ile koltuğa oturabilir. 

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün