Kudüs İbrani Üniversitesi araştırmacıları ağır suyun tadını keşfetti

İsrail´de bir araştırma ekibi, bilim camiasında uzun süredir devam eden ´ağır suyun tadı´nı keşfetti.

Dünya
7 Mayıs 2021 Cuma

Ağır su, nükleer reaktörlerde kullanılan hidrojen yerine ağır hidrojen izotopuna sahip yoğunluğu yüksek sudur. 1935'te saf D2O'nun tadı, çoğunlukla "tatlı" olarak tanımlanmıştı. - Ancak, yeni çalışmadaki araştırmacılar sonuçları belirsiz olarak nitelendirdi.

Kudüs İbrani Üniversitesi Biyokimya, Gıda Bilimi ve Beslenme Enstitüsü'nden Masha Niv ve Çek Bilimler Akademisi'nden Pavel Jungwirth liderliğindeki ekip, hücre temelli deneyler, insan denekler, fareler ve moleküler dinamik simülasyonları kullanarak suyun tadı hakkındaki söylentilerin doğru olup olmadığını incelemeye karar verdi. Geçen ay Communications Biology'de yayınlanan çalışmada, ağır suyun sadece tada bağlı olarak normal sudan ayırt edilebileceğini buldu. Çalışma insanların tatlı kokuyu muhtemelen tanıyabileceklerini fakat farelerin tanıyamayacağını keşfetti.

D2O ve H2O arasındaki fiziksel özelliklerdeki en önemli fark, D20’nun kabaca %10 daha yüksek yoğunlukta olması, bu da biraz daha yüksek donma ve kaynama noktalarına sahip olduğunu gösteriyor.

Ağır su, radyoaktif olmasa da nükleer enerji ve silah üretiminde kullanılmasına izin veren benzersiz atomik yapısı ve özellikleri nedeniyle büyük bir ilgi görüyor.