Spor dünyası kripto para birimlerinin ve blok zincir teknolojilerini, taraftarlarla farklı şekillerde iletişime geçmek, sponsor geliri yaratmak ve daha keşfedilmemiş potansiyelleri ortaya çıkartmaya çalışıyor. Biraz hayal gücü biraz da mevcut teknolojiler bilmek burada olabilecekleri tahmin etmek için şimdilik yeterli gibi…
Futbol kulüpleri ağırlıklı olarak kendi adlarına ait ‘fan token’larla piyasada yer buluyorlar. Fan tokenlar, sahiplerinin kulüpleriyle ilgili çoğunlukla farklı kararlarda oy kullanmalarına izin veren bir tür kripto para birimi. Galatasaray, Başakşehir Futbol Kulübü, Manchester City veya AC Milan fan tokenlara sahip kulüplerden bazıları.
Bunlar ne işe yarıyor derseniz? Örneğin Galatasaray’ın yeni transferi Morutan’ın forma numarası GAL fan token’a sahip olanlar arasından yapılan oylama ile belirlendi. Apollon FC yeni sezon forma tasarımını yine APL fan token sahiplerinin oyları ile belirledi.
Fan tokens, diğer kripto para birimleri gibi alınıp satılabilir. Kulüplerin performansına göre değeri azalıp artabilir. Trabzonspor fan token’ının Roma mağlubiyetinden sonra ciddi bir düşüş yaşaması gibi bir durum söz konusu. Bu alanda yine ileride farklı kurallara ihtiyaç olacak gibi gözüküyor. Sahadaki başarı ile fiyatların değişkenliğinin olması, sonuçlara etki edebilecekler için farklı sonuçlar doğurabilir. Ayrıca bunların kimler tarafından alındığı ve kontrolü standart bahis sitelerine göre çok daha zor. Bu durum kulüp çalışanlarına, futbolculara, menajerlere veya futbol dünyasından ilişkili olan herkese bu tokenları almaya imkân sağlıyor.
Bir sonraki adımları görmek için aslında en iyisi yine, NBA bu alanda neler yapıyor ona bakmak lazım. NBA tarafında maç sırasındaki en iyi anları bir çeşit NFT yaparak satışını gerçekleştiriyor.
Peki NFT nedir? “NFT elle tutamadığımız, fiziksel olmayan eserlerin kime ait olduğunu gösteren ve blok zinciri ile korunan dijital sertifika lardır” online okuyucularımız daha fazla bilgiye Selin Kandiyoti’nin yazısından ulaşabilir.
Kısaca eskiden topladığımız Panini Futbolcu kartlarını dijital olarak ve NBA tarafından orijinal olduğunu onaylanmış bir şekilde olduğunu düşünelim. Her bir kartında maç sırasındaki anlardan oluştuğunu söyleyelim. Kartlara ve fiyatlara buradan ulaşabilirsiniz. Bunlar değiştirilebilir fakat her bir tanesi biricik olarak bulunmaktadır.
Şu an oyun içerisinde yaratılan her hareketten ve andan bir değer oluşturan NBA, aynı zamanda bunların satılıp alınmasından da gelir yaratıyor diyebiliriz. Bunun diğer sporlara uygulanmaya başlanacağını tahmin etmek çok da zor değil…
Burada yaratılabilecek değer için şu an Michael Jordan’ın 1998’de final maçında altıncı şampiyonluğu kazandığı son sayıyı düşünün. Bunun NFT’sini olduğunu ve maçın ertesi günü satın aldığınızı düşünün. Herhâlde şu an bu NFT anı için paha biçilemez diyebiliriz.
Sonuç olarak teknolojinin insanların hayatı yaşama biçimini bile etkilediği bu günlerde, dijital para birimlerinin sporu ekileceği kesin. Bu değişimi pozitif olarak spora yansıtmak için kuralların önceden belirlenmesi çok kritik…
Bununla birlikte, kripto varlıkların yükselişi, spor dünyası için fırsat ve heyecan veriyor.