K! Kültüral Performing Arts, kuruluşundan pandemi sebebiyle gösterimlere zorunlu olarak ara verilene dek, Kurucu Sanat Yönetmeni Yağmur Yağmur’un tasarımını, konseptini ve yönetmenliğini yaptığı, sanat üretimini merkeze alan, tüm sanat disiplinlerine açık bir ortak platform olarak birbirinden ilginç, etkileyici yapımlar sahnelemişti. Salgın süresinde boş durmayan Kültüral, geçen yıl, İKSV Tiyatro Festivali’ne büyük beğeni toplayan fiziksel oyunu ‘Madam Giyotin’le katılmış, bizim kuşak ‘koruma’ amaçlı yasaklı olduğundan oyunu izlemek mümkün olmamıştı. Önümüzdeki tiyatro mevsimine hem fiziksel hem de çevrimiçi yapımlarla girmeyi planlayan K! Kültüral Performing Arts’ın ilk çevrimiçi oyunu, Şenay Tanrıvermiş'in yazdığı, Yağmur Yağmur’un proje tasarımını, konseptini oluşturup yönettiği ve yapımcısı olduğu ‘AB Uyumlu Aile’. Yağmur, görüntü ve videoart tasarımı ile kostüm tasarımını da üstleniyor. Sahne tasarımını Murat İpek, müzikleri Kintu Works & Munut Wırks-Aytun yapmış, hareket tasarımı Yeşim Coşkun’a, animasyonlar Ahmet İspirli’ye ait. ‘Aile’yi, Ayşe Lebriz Berkem, Altuğ Görgü, Merve Güran ve Dilara Mücaviroğlu canlandırıyor. Aile, sistem, iktidar, cinsiyet, kimlik, sıkışmışlık ve arada kalmışlık gibi kavramların sorgulandığı oyun, basın bülteninde şöyle tanıtılıyor: Tüller var pencere yok, ölümcül hastalıklar panzehirini içine saklayarak geliyor, her şey çok renkli, çok hassas, tansiyonlu ve sürekli hareket halinde… Herkes tek bir karenin içinde, aynı anda, aynı sıkışık uzamda nefes almasına rağmen güvensiz, kırılgan ve öfkeli. Herkes her dem haklı! Otorite, güç, öteki olma ve sınırlar... Tüm kavramlar çok önceden tanımlanmış hatta üstüne yeni kavramlar işlenmeye başlamış. Renkli, coşkulu, aynı zamanda karanlık da olan bu ‘tuhaf aile’; monoton hayatlarının gündelik sorunlarında sıkışırken, bu bozuk senfoninin her bir dişlisini hızla birbirine geçiriyor. Her şey ‘gerekliliklere’ uygun bir tavırla birbirine dönüşürken, parçalanan şeyler sürekli birbirini yargılıyor. Üstümüze çöken çürümüş duvarların aynaladığı tek bir soru var artık: “Yaşam boyunca ‘gerçek bir değer’ hiç var oldu mu?” İyi bir yönetmenin elinde Şenay Tanrıvermiş’in 25 dakikalık kara komedi tadındaki ilginç, etkileyici ve zeki metni, keyifle izlenen, ancak epey bildik öğelere değindiği için çok akılda kalmayacak bir işe dönüşebilirdi. Ancak Yağmur Yağmur, “iyi bir yönetmen” sıfatını fersah fersah aşan müthiş bir yaratıcı. Ve Yağmur’un elinde AB Uyumlu Aile, tasarlama, konsept oluşturma ve sahneleme konusunda bir tiyatro dersine dönüşürken, geleceğin tiyatrosunun nasıl olacağını da haberleyen bir gösteriye evriliyor. Öncelikle dört oyuncusunun commedia dell’arte tarzında abartılı, ancak abartısı müthiş kontrollü ekip oyunculuğuyla metinde zaten var olan absürdü iyice açığa çıkarıyor. Bir tek karenin içinde oynanan oyunda, yaşamın sıkışıklığını mekânın renkli karanlığı ve arka plandaki projeksiyonlar daha da arttırır gibiler. Videoart tasarımıysa başka bir âlem. Kokuşmuşluk ve çürümüşlük, bir ‘bok makinesi’ne yansırken, finalde karanlık ve hareketli bir denizde yüzen insansız can simitleri çıkışsızlığı ve umutsuzluğu simgeliyor. Gelelim geleceğin tiyatrosu konusuna. Bu salgın hem izleyicilere, hem de tiyatroculara fiziksel performansları ne kadar özlediklerini bir kez daha anımsattığı için, tiyatronun binyıllardır süregeldiği gibi, seyirciyle oyuncuların birlikte olduğu canlı, fiziksel gösterimlerin devam edeceği kesin. Ancak bunların yanında, pandemiyle iyice gelişmiş olan, sinemanın teknik olanaklarını kullanarak, ancak salt tiyatro olmayı sürdürerek seyircisini oyunun ta içine sokan çevrimiçi tiyatro da varlığını sürdürmeye devam edecek. Canlı performansın seyirci ile oyuncu arasındaki interaktif boyutunu, çevrimiçi tiyatro izleyiciyi oyuncu ile sanal da olsa, neredeyse birbirine temas edecek kadar yaklaştırarak, ya da bir Zoom içinde dâhil ederek var etmeye çalışacak. İşte AB Uyumlu Aile, bu farklı biçemde tiyatronun çok başarılı bir örneği. Mutlaka izleyin derim. Bu vesileyle Madam Giyotin’in de çevrimiçi programında izlenebileceğini belirteyim. K! Kültüral Performing Arts’ın yakın tarihlerdeki çevrimiçi gösterim programı şöyle: AB Uyumlu Aile 15 Ekim, 12 & 26 Kasım 21.00’de, Madam Giyotin 22 Eylül, 10 Ekim & 28 Ekim, 14 Kasım & 30 Kasım 21.00’de. 20 Ekim’de ‘Oda Komşum Richard Wagner’ ile mekân açılışı ve fiziki gösterimler başlayacak. Oda Komşum Richard Wagner 20 & 31 Ekim, 13, 17, 19 & 27 Kasım 20.30’da fiziksel performans olarak sahnelenecek. Ayrıntılı bilgi ve bilet için: www.kultural.com.tr
|