Geçtiğimiz pazar günü, son dönemlerin hatta belki de tüm dönemlerin en heycanlı, en keyifli spor organizasyonu yaşandı. Abu Dabi´de gerçekleşen, 2021-2022 Formula 1 sezonunun son grand prix´si, bütün dünyaya unutulmayacak bir akşam yaşattı.
“Unutulmayacak” lafını öyle gelişi güzel söylemiyorum; ben gerçekten pazar akşamını hayatım boyunca unutmayacağım. Fırsatım olursa da, çocuklarıma aktarıp onlara izleteceğim bu yarışı.
Yaklaşık 50 yıl sonra ilk defa iki pilot son yarışa aynı puanla girdi. Dünya şampiyonluğunu bu son yarış belirleyecekti. Tabii ki son yarışın bu şartlar altında çok da normal geçmesi beklenemezdi. Fakat bu kadar fazla olayın yaşanacağını da kimse kestiremedi... Bir tarafta yedi sene üstüste ipi göğüslemiş Lewis Hamilton, öte yandan ilk şampiyonluğunu kovalayıp Hamilton ambargosuna son vermek isteyen Hollanda’nın prensi Max Verstappen. İşte yeşil ışıklar, bu iki pilot için yanacaktı bu sefer. Yeşil ışıklar yandı, ortalık karıştı ve dünya iki için saat durdu…
Abu Dabi Grand Prix’sinin bitiminden yaklaşık iki saat sonra bu yazıyı kaleme almaya başladığımda, klavyeye her dokunduğumda aklımda tek bir soru vardı: “Bu sayfa bana nasıl yetecek?” Siz okurlar, bu yazıyı hafta ortasında okuyacak olsanız bile heyecanımı aktarmak, sizlerin de okurken yarışı tekrar tekrar hissetmenizi istiyorum.
Cumartesi yapılan sıralama turlarında, Red Bull takımı pilotu ve şampiyonluk adayı Max Verstappen birinci sırada gelerek pazar günü pol pozisyonunu (yarışa ilk sırada başlama hakkı) almayı başardı. Mercedes takımından Lewis Hamilton ise, yarışa ikinci başlayacaktı. Sezonun son yarışına, iki şampiyonluk adayı ilk iki sırada başlıyordu. Bu arada ikisinin de son yarışa 369,5 puanla geldiğini de ekleyeyim. Diğer bir deyişle, biri diğerini geçtiği durumda şampiyon oluyordu.
HAMİLTON’DAN MÜTHİŞ START
Türkiye saatiyle 16.00’da kırmızı ışıklar söndü. Işıkların sönmesiyle, harika bir tepkiyle Hamilton müthiş kalkarak Verstappen’den birinciliği aldı. Çok da geçmeden, hemen iki viraj sonra, Verstappen Hamilton’a temas ederek onu pist dışına uçursa da, Hamilton kenardan gelerek tekrar birinciliği aldı. Komiserler kurulu, ‘araştırmaya yer yok’ diyerek, Verstappen’in Hamilton’u kenara ittiğini bildirdi ve yarışa Hamilton’un liderliğinde devam edildi.
Hamilton yarışı uzun bir süre lider olarak rahatça götüremeyi bildi. Yarışa yumuşak lastiklerle başlayan -yumuşak lastiklerin hızı yüksek fakat ömrü çok az olduğundan ötürü- ve lastikleri aşınmaya başlayan Versatppen hemen pite gelerek sert lastiklerini taktı. Buna karşı olark Hamilton da pite geldi ve henüz pite uğramamış olan Red Bull takımının bir diğer pilotu, Verstappen’in takım arkadaşı Sergio Perez’in arkasına düştü.
PEREZ DUVAR ÖRDÜ
Hamilton henüz pite uğramamış Perez’in arkasına düştüğünde Verstappen üçüncü olarak Hamilton’u takipteydi. Aralarında da on saniyeyi aşkın bir süre vardı ki bu bir motorsporu için ciddi bir fark. Fakat dünya o sırada, Sokrates’in savunmasından bile güçlü bir savunma izledi Perez’den. Sergio Perez, Hamilton’a birinciliği vermemek için güçlü bir savunma yaptı; Hamilton’u ikinci tutarak yavaşlattı. Verstappen ise aradakı 10 saniyeyi eriterek Hamilton’un arkasına yapıştı. Hamilton-Perez savaşı öyle bir 50 saniyeydi ki, sanırım hayatımda birçok şeyi değişmeyeceğim bir zaman dilimiydi. Hamilton’un bütün hava boşluğu ataklarına Perez adeta ülkesini savunur gibi cevap verdi. Verstappen ile farkı 1.33’e düştüğünde ise Hamilton sonunda Perez’i geçmeyi başardı. Görevini layıkıyla yapan Perez ise başı dik şekilde pite geldi. İnanılmazdı…
PİT SAVAŞLARININ GALİBİ: RED BULL
Lewis Hamilton bir kez daha liderliği almıştı. Yarışı rahatça lider götürmeyi başarıyordu. Ta ki, Alfa Romeo takımının pilotu Giovinazzi’nin arabası hız kaybı yaşayana kadar. Hız kaybı yaşayan Giovinazzi arabasının hemen virajın kenarına çekti ve komiserler kurulu sanal güvenlik aracı kararı aldı. Sanal güvenlik aracında araçlar hızlarını yüzde 40 düşürmek zorunda kalıyor ve herhangi bir geçiş yapılması yasaklanıyor. Herkesin yavaşladığı anı fırsat bilen Red Bull, hemen Verstappen’i pite çağırıp taze lastik setlerini taktı. Mercedes ise, birinciliği kaybetmemek uğruna Hamilton’u pistte bıraktı.
Verstappen 15 saniyelik farkı son beş tur kala on saniyeye kadar düşürmeyi başardı. Fakat beş tur kala on saniyenin kapanması pek mümkün değildir. Hamilton çok erken pit yaptığı için aşınmış lastiklerle yarışına devam etmek zorunda kaldı. Yine de Hamilton üst üste sekizinci şampiyonluğuna doğru gidiyordu. Hiç şüphe yoktu, artık çok olağandışı, çok fantastik bir şey yaşanmadıkça Hamilton mucizeyi gerçekşleştirecekti. Sir Lewis Hamilton, gerilerden geldiği sezonda artık ipi göğüsleyebilirdi. Son beş tur kalmıştı. Fakat o sırada, sporun cilvesiyle kader son kartını oynadı…
VERSTAPPEN’İN KANATSIZ MELEĞİ: LATİFİ
Demiştim ya, artık Hamilton’un kaybetmesi için olağandışı, fantastik şeylerin olması gerekiyordu diye. O sırada 15. sırada olan Williams pilotu Nicholas Latifi, 14. sıradaki Haas pilotu Schmuacher ile çekişirken, bariyerlere girdi ve işte olan oldu. Hemen güvenlik aracı kararı alan komiserler kurulu, aracı dört tur pistte bıraktı. Güvenlik aracı piste girdiğinde ise yine geçiş yapmak yasaklandı fakat, birinci sıradaki pilot için en dezavantajlı durum oluştu. Hiçkimse hızını düşürmek zorunda değil ve tek kural önündekini geçmemek. Dolayısıyla Hamilton ile arasında on saniye olan Verstappen, içeri güvenlik aracı girince farkı 0,4 saniyeye kadar düşürerek Hamilton’un arkasına yapıştı.
Güvenlik aracı pistten çıkmayacak diye düşünmeye başladık. Bu durumda yine Hamilton şampiyon oluyordu. Fakat inanılmaz bir şekilde yarışın bitimine tam bir tur kala güvenlik aracı pisti terk etti.
İşte bu noktada bir önceki başlığıma geri dönüyorum. Güvenlik aracı piste girer girmez, Red Bull takımı bir kez daha Verstappen’i pite çağırıp bir set daha taze lastik taktı. Hamilton ise pistte kaldı. Yaklaşık 35 turdur yarıştığı lastiklerle son turu atmaya hazırlanıyordu. Güvenlik aracının çıkmasıyla yarışı başlatan Lewis Hamilton, aşınmış lastikleriyle taze lastikli Verstappen’e çok fazla direnemeyip, yarışın sonuna yarım tur kala Verstappen’e geçildi.
Ve Verstappen böyle bir senaryo içerisinde ilk şampiyonluğuna ulaşarak Hamilton’un ambargosuna son verdi. Gerçekten inanılmazdı, böyle bir sezona bu final çok yakıştı.
ELEŞTİRİLER
Tabii ki böyle bir yarış sessiz sedasız bitecek değildi. Mercedes takımı yarış biter bitmez itirazını yaptı ve kural hatası olduğunu iddia etti. Kurallara göre “Güvenlik aracının pisti bir tur geç terk etmesi gerekiyor” dediler. Şayet kural hatası yapıldığına dair bir karar çıkarsa, işte o ortamı anlatmaya gerçekten gazetenin bütün sayfaları yetmeyebilir..
Yazımı bitirmeden önce bana F1 sporunu sevdiren bütün arkadaşlarıma teşekkür etmek istiyorum.
Ve bu yazımı da, Abu Dabi Grand Prix’sini cennetten izleyen, Henri Çiprut’un anısına armağan etmek istiyorum. Gittiğin yerde çok mutlu ol Henri, seni çok özleyeceğiz.