Amsterdam, Seattle, Budapeşte, Frankfurt, Herzliyah´dan okulların katıldığı yarışmaya UÖMO İlkokul, Ortaokul ve Lise öğrencileri Jewish Cookbook, My Community, Family History kategorilerinde 21 video, sekiz sanat projesi ile katıldı. Beşi birincilik ödülü olmak üzere toplamda on beş ödül kazanıldı.
Centropa, Yahudi tarihini korumayı ve canlandırmayı hedefleyen bir eğitim platformu.
21. yüzyıl yöntemleriyle, insan hikayeleri üzerinden tarih, sivil toplum ve Holokost ile ilgili eğitim veri tabanı oluşturmak için Avrupa’daki 20’den fazla ülkenin eğitmenleriyle ortak çalışmalar yürütüyor.
Eğitmenlerle çalışmalar yürütürken bir taraftan da öğrencileri işin içine katacak yollar buluyor, araçlar geliştiriyor. Bunlardan en önemlisi, yedi yıldır düzenledikleri CJN Video ve Sanat Öğrenci Yarışması. Amaç, 20 kadar Avrupa Yahudi okuluyla birlikte, öğrencilere sanal ortamda öğrenme, eğlence ve Yahudi kültürü alışverişi yapma fırsatı sunmak. Kısa film çekme ve sanat eserleri üretmek yoluyla öğrenciler kendi kültürlerini, tarihlerini öğrenerek projeler tasarlıyor.
Geçtiğimiz yıllarda da toplumumuzu Centropa’nın başarı ödülleriyle gururlandıran, bu yıl neredeyse tüm ödülleri toplayan UÖMO öğrencilerinin başarı serüvenindeki en önemli etkeni Yahudi Kültürü Koordinatörü Sami Levi’ye sorduk.
“Yedi yıldır bu yarışmalara katılıyoruz. Teknolojiyi derslerde etkin kullanan öğrencilerimiz, bu yarışmalarda yıllar içerisindeki kazanımları ile fark yaratıyor.
Bu yıl aldığımız ödüllerin sayısı bir tesadüf değil, yılların birikimi aslında. Öğrencilerimiz uzun yıllardır bu projeler üzerinde çalışmalar yaparak deneyimler kazandı. Avrupa’daki Yahudi okullarını bir çatı altında toplamayı hedefleyen Centropa, CJN Video Yarışması kapsamında Virtual Jewish Cookbook, My Community, Family History kategorilerinde uluslararası öğrenci proje yarışmaları düzenliyor. Öğrencilerimiz danışman öğretmenleriyle ilgi alanlarına göre seçtikleri bir kategorilerde maksimum 5 dakikalık kısa filmler hazırlıyor. Filmlerini hazırlarken araştırma yapmayı, ekip halinde çalışmayı ve bir film oluşturmayı öğreniyor; aynı zamanda eğleniyorlar. Üç sene önce yarışmaya Sanat Projesi Kategorisi de eklendi. Bu kategoride öğrenciler bir Centropa filmini seçip, izliyor ve bu filmden esinlenerek ortaya bir sanat eseri koyuyor. Bu bir çizim, bir resim, bir grafik veya bir roman olabiliyor. Sınır sadece onların yaratıcılığı.
Bu sene ilkokul, ortaokul ve liseden 33 öğrencimiz, danışman öğretmenleriyle birlikte büyük bir heyecanla projelerini hazırladılar. Jewish Cookbook, My Community, Family History kategorilerinde 21 video, sekiz sanat projesi ile yarışmaya katıldık. Amsterdam, Seattle, Budapeşte, Frankfurt, Herzliyah’dan okullarla yarıştık. Beşi birincilik ödülü olmak üzere toplamda 15 ödül aldık. Öğrencilerimizle büyük gurur duyuyoruz. Danışman öğretmenlerimizin teşvik edici ve yönlendirici çalışmalarının da bu başarıda katkısı büyük.
Centropa’nın senede bir kere düzenlediği Centropa Jewish Network (CJN ) öğretmen seminerlerine eğitimcilerimizle katılıyoruz. CJN, Avrupa, İsrail ve ABD Yahudi okullarındaki öğretmenlerin iletişim ağı oluşturması, fikirlerini paylaşması ve birlikte projeler oluşturması için bir platform.
Bu seminerlere katılan öğretmenler, eğitim aracı olarak kullandıkları öğrenci yarışmaları ve uluslararası projelerin organizasyonunu tartışıyor. Her sene Avrupa’nın farklı bir şehrinde gerçekleşen seminerde o şehrin Yahudi mirasına ait olan yapı, anıt, müzeler geziliyor. 2019 senesinde İstanbul’da, okulumuzda düzenlediğimiz seminere 16 ülkeden 40 öğretmen katılmıştı. İsveç, İsviçre, Hırvatistan, Finlandiya, İngiltere, Litvanya, İspanya, İtalya, Ukrayna, Almanya, Macaristan, İsrail, Moldova, Romanya, Rusya ve Türkiye seminere katılan ülkeler arasında yer aldı. Ayrıca Koç, HEV, SAC, Robert Lisesi’nin Tarih ve İngilizce öğretmenleri Centropa eğitmenleri ile bir gün süreli bir çalışma gerçekleştirdiler. Bu çalışmalarla Centropa eğitim araçlarının farklı okullarda da kullanılması hedefleniyor.
Yaz döneminde düzenlenen Centropa Summer Academy Programına katılan eğitimcilerimiz de politikacı, gazeteci ve aktivistlerle tanışıyor, bilgi tabanlarını ve teknoloji becerilerini genişletiyorlar.
Gittikleri şehirlerin tarihi yerlerini keşfediyorlar, akademisyenlerle o şehrin tarihini tartışıyorlar. Diğer ülkelerden katılan eğitimcilerle bu amaç için ayrılmış özel oturumlarda ders planları oluşturuyorlar ve uluslararası projeler yaratmak için ortaklıklar kuruyorlar.