“Birleşmek güçlenmektir”

Çocukların eğitimi ne zaman başlar diye sorulan sorulara “anne karnından” ve daha öncesinden diye cevap verilir. Eğitimin bu denli önemli olduğu günümüzde anaokulları genç anne babaların ilk sıradaki gündem maddesi oluyor. Minix Anaokulu Müdiresi Dolly Levi ile gerçekleştirdiğimiz sohbette konuyu irdeledik.

Feride PETİLON Toplum
15 Haziran 2022 Çarşamba

Yıllardır eğitimin birçok dalında çalıştınız. Anaokulu sizin için ne ifade ediyor? Bu bağlamda Minix sizin için ne ifade ediyor?

Eğitimde olmak, öncelikle kendini geliştirmek, çevreye yararlı dokunuşlarda ve katkılarda bulunmaktır. Öğretmenliğin yanı sıra eğitimci eğitimleri, ölçme ve değerlendirme programlarıyla eğitimi öğrenciler için sorgulama, yeni eğitim sistemlerini uygulama, özel eğitim boyutları üzerinden zayıf noktaları güçlendirici sistemleri müfredatları yapılandırmak üzerine çalışmalar yapmaktayım. Minix ya da anaokulu programlarını hazırlamak bir bireyin temel eğitimine önemli katkıda bulunmaktır. Temel eğitim, 0-6 yaş arasında alınan yaşamsal bilginin yüzde 80ini kapsar. Bu da bir insanın en önemli dönemidir.

Neden Minix? Nüfusun azalmakta olduğu toplumumuzda yapabileceklerimiz arasında yeni yetişen çocukları dünya çocuğu yapmak. Geleceğe sağlıklı ve değerlerini kaybetmeden, sorunlara çözüm üretecek seviyede olmalarını sağlamaktır. Onlar, geleceğimiz ve insanlığın kendi sınırları içinde en verimli şekilde yaşamaları benim ve yönetim masamızın ana amacıdır. Minixin yönetim masasına olan değeri ise, Anadolu yakasındaki toplumumuz çocuklarını ve ailelerini bir araya toparlamak ve güçlenmelerini değerlerimizi önemseyerek eğitim yoluyla bilimsel olarak sağlamaktır.

Minix Anaokulunun önümüzdeki dönem için hedefleri neler?

Bugüne kadar deneyimlerimizi ve geleceğe yönelikbeklentilerigöz önünde tutarakgençlerin değişimlerini sağlarken kendi değerlerinin çerçevesinde birbirlerine destek olarak büyümeleridir. Bu hedeflerin kriterlerine baktığımızda:

- Değerlerimizi ve güncellenen öğrenme aşamalarını bilimle sorgulamak,

- Global yenilikleri takip etmek ve güncel boyutta öğrenciler yetiştirmek,

- Her yıl müfredatların güncelliğini koruyarak öğretmenlere ulaştırmak ve yeni sistemleri öğretmenlere yüklemek.

Bu nedenle en büyük hedefimiz Anadolu yakasındaki Özel Musevi Okulu olarak büyümek. Eşdeyişle kontenjanımıza tüm Anadolu yakası öğrencilerinin devam etmesini sağlamaktır.

Alt hedeflerimiz ise tüm çocukların kendi duygularını fark ederek diğer bireyleri daha kolay anlamalarını sağlamak. Toplum içinde sağlıklı sosyalleşebilmeleri için sosyal etkinliklere yer vermek, özgürce düşünmelerini desteklemek,matematik - geometri alanında gelişimlerine katkıda bulunmak ve yabancı dille beyin gelişmelerine yardımcı olmak.

Anadolu Yakasında yer alan bir eğitim yuvası olarak kimlerden destek alıyorsunuz?

Eğitim kurumumuz Milli Eğitim Bakanlığına bağlı,Türk Musevi Azınlık Okulu statüsündedir.

Lozan antlaşmasına göre, Ulus Özel Musevi 1. Karma Anaokulu adını taşıyoruz. Merkez okulumuz Ulus Özel Musevi 1. Karma Ana ve İlköğretim Okulları bize gereken güveni sağlıyor. Neve Şalom Vakfı kurucumuz. Bu nedenle Türk Yahudi Toplumu Hahambaşılığına doğal olarak bağlıyız. Hahambaşılık yönetimi her zaman yanımızda ve en büyük destekçimiz.

Anadolu yakasında bir eğitim kurumu olarak:

      I. Anaokul kış müfredatı 2-6 yaş arasıdır. Ayrıca Ebeveynli Oyun Grubu 1-2 yaş arası müfredat programları haftanın iki günü olarak müfredatları yapılandırıl.

     II. Yaz okulu üç ay olarak, 2-13 yaşa arası farklı okul ve yurtdışı öğrencilerini kabul eder.

    III. Kış dönemi pazar günü kurslarına 1-13 yaş arası çocuklarına hitap ettiğimiz alanlardır.

Yararlandığımız eğitim programlarına baktığımda gerek mezun öğrencilerimizden gerek yurtdışına giden öğrencilerimiz ya da ülkemizde farklı okullarda olanlardan aldığımız geri bildirimler çok olumlu.

1. Montessori Eğitim Programının temel yapısıyla anaokul müfredatını kapsar.

2. Bright Start Eğitim Programının oyunla beceri kazanma biçimi çocukları çok etkilemektedir.

Yaşamın kurallar üzerine kurulu olması ve bu kurallar üzerinden gerektiğinde,değişimler karşısındaliderin yeni kurallar düzenleyerek durumu farklılaştırması beklenir. Her Lider kendi kurallarını oyun çerçevesi içinde değiştirme hakkına sahiptir. Böylece liderlik eğitimi küçük yaştan aşılanmaktadır. Hep dediğim gibi, her insanın içinde farklı alanlarda Liderlik becerisi vardır. ABD menşeili bir sistemdir. Temeli Piaget ve Vygotsky ile yapılandırılmıştır. Türkiyede, bu eğitim alanında tek yetkili okulumuzdur. 3 yaşla başlar; yıllara göre bölümler eklenir: Özdüzenleme, sayı kavramları,kıyaslama, rol üstlenme, sınıflandırma, sıra ve örüntü, harf şekilli kavramlar, dönüştürme /biçim değiştirme.

3. 2. Adım Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Programı bireyin duygularını ve buna paralel davranışlarını düzenleyen, empati kurmada ve sosyalleşme kurallarında gerek öğrenciye gerek veliye örnek olan bir sistemdir. Sorunlar karşısında sükûnet ve sabırla çözüm üretmeyi öğreten bir programa sahiptir. 3-6 yaş arası öğrenciler uygular. Ülkemizde, tüm okullar arasında yaygınlaşmıştır. Müfredat olarak kullanımı okulumuzda sıkı denetimle yapılmaktadır.

4. Mindfulness- farkındalık Eğitim Programı küçük yaştan en büyük yaşa kadar gün içinde sık sık yapılan kısa aralıklı seanslar şeklindedir.

5. Yabancı Dil Eğitimleri Total Physical Response Sisteminde, İngilizce aktiviteleri günde beş saattir. Akademik sistem kitap çalışmaları ile desteklenir. Okuma-Yazma beceri gelişimi kitaplarıyla Konuşma- Anlatma beceri gelişimi kitapları kullanılır. İbranice etkinlikleri ise haftada üç gündür. Günlük yaşamsal dil ile bayramlar ve toplumumuz yaşam biçimi örneklemeleri yapılır.

6. Türkçe Müfredat Programıgüncellenen konular, deneyler, atölye çalışmaları ve kitap çalışmaları ile projeleri kapsar.

7. Reggio Emilia Eğitim Programı ile sanatsal beceri gelişimi hedeflenir.

8. KRAV MAGA Savunma ve Kas Gelişimi Eğitim Programı ile bedensel kas gelişimi ile savunma becerisi geliştirilir. 4-6 yaş arası öğrenciler katılım gösterir.

9. Sefaradik Kültür Programı – Estreyikas DEstambol olarak Hem Ladino hem de geleneksel yapımızı öğreniyoruz.

Yaz okulu hakkında bilgi verir misiniz?

Okulumuz açıldığından beri çalışan veliler ve yazlığa gitmeyen çocuklar için 2 farklı program halinde yapılmaktadır.

· 7-13 yaş öğrencileri için ZOGA Zihin Oyunları Gelişimi Programı

· 2-6 yaş arasında halen öğrencimiz olan yadayeni öğrencilerin deneyim kazanacakları anaokulu yaz programı.

Hepsi eğlence ,dostluk ve kamp havasındadır. Haftanın iki günü yüzme, bir günü binicilik ve büyüklerde haftanın iki günü küçüklerde bir günü gezi programlarımız olur. Amacımız mümkün olduğu kadar çok sosyalleşsinler ve tatilin keyfine varsınlar isteriz.

Öğretmenleriniz, branş öğretmenleriniz, çocuklar ve aileleri ile sıkı bir iş birliği içinde olduğunuzu biliyoruz. Sizce okulun daha da ileri gitmesi için bu iş birliğinin kuvvetlenmesi için neler yapmak gerekiyor?

Okulumuz yeni yerine, Yel değirmeni’netaşınmasının pandemide olması dezavantajdı. Ama yine de şanslıyız;alanımız büyüdü, bahçemiz oldu. Okula göndermek isteyenler bu fırsattan yararlandı. Hijyene çok dikkat ettik. Bu nedenle yüz yüze eğitimi dolu dolu yaşama fırsatımız oldu. MEB’in verdiği pandemi bilgilendirme prosedürlerinden hiç ayrılmadık.

Branş derslerine ara vermiştik. Yavaş yavaş derken hepsini geri getirme çabasındayız. Çünkü çocukların gelişimi hızlanmaktadır. Daha ileri gitmemiz demek Türk Yahudi Toplumuna bağlı çocuklarımızı bir araya getirmektir. Bu nedenle Anadolu Yakası kurumlarının birbirleri ile sıkı iletişim içinde olmasıdır. Şimdi amaçladığımız durum sinagoglarımız, Minix, Talmud Tora ve Göztepe Kültür Derneğinin bir arada olabilmeleri ve ahenk içinde birbirlerine destek olmalarıdır.

Minix Anaokulu olarak her zaman bu kurumlarımızla işbirliği ve sevgi çerçevesi içinde olduk. Sevgili merhum Albert Levi, bu okulu bizleri bir arada görmek ve bu yakanın insanını güçlendirmek için yaptı. En büyük eserim dediği bu hamlenin önünde, hepimizin sevgi ve saygı çerçevesinde birleşmemizdir. Bunları hakkıyla yapılandırmak için büyük emekler harcandı. Gelecekte gençlere en iyi örneği bizler vermeliyiz ki buralara sahip çıksınlar. Kendi geleceklerini kendi ellerinde tutma fırsatını ve becerisini elde etsinler. En zor zamanlarında toplumumuz birbirini Avrupa yada Asya yakası demeden desteklemeleridir. Biz bu anlayışı benimseyince zaten sadece okul değil toplumumuz daha ileri gidecektir. Birleşmek güçlenmektir. Bunu gerçekleştiren başkanların  ve yöneticilerin önünde sevgi ve saygı ile eğilirim.

Minix Anaokulunun etkinliklerini takip etmek için minixanaokulu” Instagram sayfasınıtakip edebilirsiniz.

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün