Arnaud Desplechin ´Frere Et Soeur´ ile Cannes´da yine ödül listesine giremedi.
Fransa adına Cannes’a yedi kez katılıp hiç ödül kazanamayan Desplechin iddialı filmiyle yine boş ellerle ayrıldı. Aile kurumunu merkezine alan filmleriyle tanınan yönetmenin kahramanları birbirlerinden ölesiye nefret eden 50’li yaşlardaki iki kardeş. Film aile içi nefret duygusunun en yoğun duygularına odaklanan bir sosyal dram. Bergman filmlerinde rastlanan insan ilişkilerindeki şeytani kurgunun izlerini gördüğümüz filmde aile içi takıntılar otopsi masasına yatırılıyor.
Arnaud Desplechin Cannes Film Festivalinin ana yarışmasına Fransa adına yedi kez katılıp ödül listesine giremeyen bir yönetmen. Bu yıl da ‘Frere Et Soeur’ adlı iddialı filmi aynı akıbeti yaşadı. Aile kurumunu merkezine alan filmleriyle tanınan Arnaud Desplechin, bu kez ailenin merkezine birbirlerinden ölesiye nefret eden 50’li yaşlardaki iki kardeşi koyuyor.
Marion Cotillard ve Melvil Poupaud, 20 yıldır birbirlerinden kaçtığı için görüşmeyen, birbirleriyle konuşmayan ve ebeveynlerinin ölümünden sonra karşı karşıya gelen, tiyatro oyuncusu Alice ve şair- öğretim görevlisi Louis’yi canlandırıyorlar. Film aile içi nefret duygusunun en yoğun ve en aşırı duygularına odaklanan bir sosyal dram.
Şair ve oyuncu iki kardeş
Arnaud Desplechin’in July Peyr ile müştereken yazdığı senaryo iki kardeş arasındaki nefretin neden kaynaklandığından değil, bu nefret hissini 20 yıldır yaşamlarını nasıl etkilediğini araştırıyor. Ancak merkezinde iki kardeşin içine düştüğü ruhsal çöküntüye odaklanan bu film, yönetmenin birçok filmi gibi, beni etkilemedi. Desplechin’in tam not verebildiğim tek filmi, gerçek bir hayat hikâyesinden alınan ‘Roubaix Une Lumiere’ (2019) idi. Yönetmenin doğum yeri Roubaix şehrinde geçen bu öyküde, yaşlı komşularını öldüren iki kadının cinayet soruşturulması anlatılıyordu.
Ingmar Bergman filmlerinde rastladığımız insan ilişkilerindeki şeytani kurgunun izlerini bulduğumuz Frere Et Soeur’de aile içi takıntılar otopsi masasına yatırılıyor. Çocukluğunda tembel bir öğrenci olduğu için babası tarafından sürekli azarlanan Louis, yazarlık mesleğini seçip şiir kitabıyla ödül kazanınca, o güne kadar ailenin yeteneklisi sayılan tiyatro oyuncusu Alice erkek kardeşine düşman kesilir. Anne-babalarının talihsiz bir trafik kazasına karışıp hayatlarını kaybetmesiyle, sokakta tesadüfen karşılaştıklarında şeytan görmüşçesine birbirlerinden kaçan iki kardeş bir araya gelirler.
İki kardeş arasındaki nefret hissi o kadar derindir ki, abla Alice kardeşi Louis’nin çocuğunun ölümünden sonra cenazeye katılmadığı gibi taziye ziyareti de yapmamıştır. Louis’nin anlayışlı ve sevecen karısı Faunia’nın (Golshifteh Farahani) kocasının kız kardeşini affetmesi için harcadığı çabalar netice vermemiştir. Ancak iki kardeş çok sevdikleri ebeveynlerinin matem sürecinde, aralarındaki düşmanlığı sona erdirme konusunda uzlaşma yolunu da ararlar.
Arnaud Desplechin birbirlerinden nefret eden kardeşlerin öyküsünü iki filminde daha işlemişti: ‘Rois Et Reine’de Noémie Lvovsky Mathieu Almaric’ten, ‘Un Conte De Noel’de Anne Consigny yine Mathieu Almaric’ten ölesiye nefret ediyordu.
Cotillard ile Poupard kurtaramıyor
Desplechin’in son filminde iki başrol oyuncusu Marion Cotillard ile Melvil Poupaud filmi kurtarmak için yırtınıyorlar. İki deneyimli oyuncunun olağanüstü performansları bu zayıf senaryolu, sönük mizansenli filmi ayağa kaldırmaya yetmiyor. Her iki oyuncunun ismi de en iyi oyuncu ödülü favorileri arasında gösterilmelerine rağmen, jüri iki son derece kaliteli filmin oyuncusunu ödül listesine aldı: yarışmanın en iyi filmi olan ‘Broker’in aktörü G. Koreli Song Kang Ho ile şok film ‘Holly Spider’deki Zar Amir Ebrahimi haklı olarak taçlandırıldılar.
Marion Cotillard Frere Et Soeur’den önce Arnaud Desplechin’in iki filminde yer almıştı: ‘Les Fantomes D’Ismael’ (2017) ve ‘Comment Je Me Suis Disputé’ (1996). Fransız sinemasının divaları arasında yer alan bu yetenekli oyuncu ‘Kaldırım Serçesi / La Mome’ (2007) filmindeki Edith Piaf kompozisyonu ile En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Oscar’ının sahibi olmuştu.
Melvil Poupaud da evvelce Arnaud Desplechin ile ‘Un Conte De Noel’de (2008) birlikte çalışmıştı. Aktör François Ozon’un unutulmaz filmi ‘Yüzleşme / Grace A Dieu’nün (2018) başrol oyuncusuydu. Açık saçık bulunan bir filmde oynadığı gerekçesiyle ülkesine dönemeyen İran asıllı Fransız oyuncu Golshifteh Farahani, anlayışlı eş Faunia rolünde iki başrol oyuncusu kadar başarılı bir kompozisyon çiziyor. Farahani Gus Van Sant’ın ‘Paterson’unda (2016) dikkati çekmişti.
Geçen yıl Cannes Film Festivaline ‘Aldatma / Tromperie’ ile katılan Arnaud Desplechin önceki iki filmiyle de ana yarışmada yer almıştı. Nefis polisiye ‘Roubaix, Une Lumiere’ ile övgü almış, 70. Cannes Film Festivalinin açılışını yapan romantik dram filmi ‘İsmail’in Hayaletleri / Les Fantomes D’İsmael’ ile düş kırıklığı yaşatmıştı. Desplechin kariyerinin ilk uzun metrajlı filmi ‘La Sentinelle’ ile 1992 Cannes Film Festivalinde yer almış, ertesi yıl ‘Tromperie’ ile Cannes Premiere’e katılmıştı. Uluslararası bir ödülü olmayan Fransız yönetmen, filmleriyle 17 kez aday gösterildiği César Ödüllerinde tek kez, 2015 yılında ‘3 Souvenirs De Ma Jeunesse’ ile En İyi Yönetmen seçilebilmişti.