“Sekizinci gün sizin için kutsal bir bayramdır…” (Vayikra 23:36) ve “Sekizinci gün sizin için bir imtina zamanı olacaktır…” (Bamidbar 29:35)
Sukot’tan bağımsız, başlı başına ayrı bir bayramdır. Yom Tov olan bugünü bayram olarak kutlamak, direkt Tora’dan gelen bir mitsvadır.
R. Simon Jacobson 60 Günlük Yolculuk - Ulu Bayramlara Spiritüel Olarak Hazırlık Kılavuzu kitabında, Raşi’nin Tora yorumunda Şemini Atseret’in anlamının aşağıdaki kısa öykü ile açıklandığını belirtir:
Bir zamanlar çocuklarını birkaç gün sürecek bir ziyafete (Sukot) davet etmiş olan bir kral vardı. Çocukların gitme zamanı geldiğinde, onlara “Çocuklarım, lütfen benimle bir gün daha kalın, sizin ayrılmanız bana zor geliyor…” dedi.
Öyküde kral “bizim ayrılmamız bana zor geliyor” değil de “sizin ayrılmanız bana zor geliyor” diyor. Gerçekten de Tanrı her yerdedir, onun için O hiçbir zaman bizden ayrılmaz. Tanrı ile olan ilişkimizden uzaklaşarak, O’ndan ayrılan biziz.
‘Sizin ayrılmanızın’ yine başka bir anlamı daha vardır-Tanrı’nın gözünde O’ndan ayrılmakla eşdeğer olan bizim birbirimizden ayrılmamızdır. Tanrı ile bir olduğumuz zaman, Kral Babamızın çocukları olarak birleşerek birbirimizle de bir oluruz. Tersi için de aynı şey geçerlidir: Tanrı’nın çocukları olarak, ortak bir kimlikle birleşerek birbirimizle ‘bir’ olduğumuz zaman, Tanrı ile de ‘bir’ oluruz.
Bu ayrılık Tanrı için üzücüdür. Bu yüzden, bizi sekizinci gün, (Şemini Hag Atseret günü) bir gün daha ‘tutar’ veya ‘içine çeker’ veya ‘toplar’.
Roş Aşana, Yom Kipur ve Sukot’ta sinagoglarda, sukalarda hep bir arada olduk. Dört farklı Yahudi’yi temsil eden dört türü Sukot’un her günü elimizde bir arada tutarak Yahudi birliğinin önemini vurguladık, Şemini Hag Atseret’te de bu birliği hem Tanrı ile hem birbirimizle olan birliğimizi, bütünlüğümüzü daha derinden hissedip buna yoğunlaşıyoruz.
Kısa kısa Şemini Hag Atseret
İsmi: Şemini: sekizinci, Hag: bayram, Atseret: Atsar –anlamlarından biri durdurmak, engellemek.
Yağmur ve bereket duası: Bu sabah Musaf Amida’sından itibaren Pesah’ın birinci günündeki Musaf Amida’sına kadar, ‘Morid Atal/Çiyin düşmesini sağlarsın’ yerine ‘Maşiv Aruah Umorid Ageşem’ denilir. (Rüzgâr estirir ve yağmur yağdırırsın)
Sabah duası sırasında Tikun Ageşem/Yağmur Duası yapılır. Duanın son kısmı, Tanrı’dan yeni yıl için dileklerimizi ifade eder: “Lütfen yağmurun ışık için, verimlilik için, sevinç için, neşe için, güzellik için, iyi haberler için, şarkı için, yaşam için, iyilik için, kurtuluş için ve geçim için düşmesini sağla. Sen nasıl bizi kurtaracak Yüce Varlık’san, bereket için de rüzgârın esmesini ve yağmurun yağmasını sağla.” (Şaloş Regalim- Gözlem s.181).
Bayram mumları: Bayram şerefine mumlar, 16 Ekim Pazar-gün batmadan yakılır:
“Baruh Ata Ad. Elo-enu Meleh Aolam Aşer Kideşanu Bemitsvotav Vetsivanu Leadlik Ner Şel Yom Tov/ Bizleri mitsvaları ile kutsayan ve bizlere Yom Tov mumlarını yakma mitsvasını veren Evren’in Efendisi Sen Tanrı’mız Mübareksin.”
Şeeheyanu: Yeni ve kendi başına bir bayram olduğu için Kiduş’ta Şeeheyanu berahası söylenir.