Yaratılış hikayesini az çok hepimiz bilmekteyizdir. Eğer Bereşit kitabına bakarsak kolayca öğrenebiliriz ki, ilk insan Adam ve eşi Havva, T-nrı tarafından Cennet Bahçesi’nde yaratılmıştır. Bir görevleri vardı o da “İyiyi ve Kötüyü Bilme Ağacından” yememekti. İnanılmaz derinlikleri olan bu olayın detaylarından çok, bu ağacın meyvesinin ne olduğundan Tora’nın penceresinden bakmaya çalışacağız…
Birçok insanın bu meyvenin ne olduğu konusunda görüşü “Tabii ki elmaydı!” oluyor, fakat Yahudilik penceresinde bu meyvenin ne olduğuna dair olan görüşlerde elmanın yeri bile yok! Geniş toplumun görüşünden etkilenmemizin sonucu olarak birçoğumuz bu meyve hakkında yanlış bir görüşe sahip…
Bu yazıda, Habad sayfasından, Yazılı ve Sözlü Tora’nın tercümelerinden yararlanılmıştır, birlikte öğrenelim…
Peki neden ELMA diye yanılıyoruz? Kötülük, kelimesi latince “malum” kelimesinden geliyor ve bu kelime Yunanca ELMA kelimesi ile bağlantılı. Yani kötülüklerin anası gibi düşünebiliriz.
Tora’da bu meyveye dair 4 tane görüş var,
1- Buğday
Meyve diyorum buğday ne alaka? Biz biliyoruz ki, bir görüşe göre buğday eskiden ağaçta yetişen bir meyveydi ve bu olaya vesile olduğu için ceza aldı ve toprakta yetişmeye başladı.
Diğer taraftan buğday Tora’da bilgiyi temsil eden bir ürün.
Kaynağımız ise Masehet Berahot 40B, Rabi Yehuda diyor ki, bir bebek buğday yemeden anne ve baba demesini bilemez.
Yani eğer bu ağaç iyiyi ve kötüyü bilme ağacıysa, bilme Tora’da buğday ile simgelenen bir ürünse, o zaman bu ürün buğday olabilir!
2- Üzüm
Üzüm veya şarap görüşü şunlara dayanıyor. Tora’da üzüm günahlarla bağdaştırılıyor. Noah tufan bitince gemiden indikten sonra üzüm eker ve onlardan şarap yapar. Bu onu ve ailesini hataya sürükleyen bir davranıştır. Böyle bir etkisi olduğu için üzüm görüşü vardır.
3- İncir
İncir görüşü direk olarak peraşadan geliyor. Yasak meyve olayından sonra Adam ve Havva çıplak olduklarını fark ettiler ve İncir ağacından kendilerini kıyafet yaptılar.
Bereşit 3:7
Diyebiliriz ki bu günahtan sonra onlara kimse yardım etmezdi, sadece suç ortağı ona yardım etti.
4- Etrog
Etrog meyvesi Tora’da cazip bir şekilde simgeleniyor.
Bereşit 3:6
Bunun yanında, Tora’da şöyle diyor, “Ve kadın ağacın tadının iyi olduğunu gördü”, ağacın tadının!
Sadece meyvesi değil, ağacın tadının güzel olması sadece ETROG ağacı için geçerlidir. Bir ek daha, Rigatha kelimesi Aramca arzu demek, Etrog kelimesi de buradan geliyor.
Meyvenin adı neden yazıyor, neden yazmıyor, hangi meyve veya bunların bizim için önemi ne? Hedef şu ki, sosyal insanlarız, gerçekten Yahudi’liğin sosyal hayat ile bir arada gidebilen bir şey olduğunu göstermek ve sadece yap veya yapma’lardan ibaret olmadığını, GİZLİ İLİM BİLİM ve felsefeyi içeride barındırdığını göstermekti.
Detaylı bilgi için lütfen inceleyiniz; https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/1982723/jewish/Was-the-Forbidden-Fruit-Really-an-Apple.htm