Vivet Adler*
Geçtiğimiz günlerde yaşadığımız doğal felaket hepimizi derinden etkiledi. Çocuklarımızın okulda, dışarıda, kısacası yanımızda olmadığı süreçte böyle bir durumla karşılaşma ihtimaliyle yaşıyoruz. Böyle bir anda, onların yanında değilken, kendi başlarına ne yapabilecekleri konusunda endişemiz arttı. Hepimizin bildiği üzere, deprem, oluş zamanı öngörülemeyen, yıkıcı etkileri olan doğal bir afet. Bu yıkıcılık sadece binalara ve canlı varlıklara değil, aynı zamanda çocuklarımızın psikolojisine de zarar vermekte. Bu nedenle, STEAM eğitim modeliyle deprem oluşumunu incelemek çocuklarımızın kaygısını azaltacaktır.
STEAM eğitim modelinin sanat disiplin dalı küçük yaşta çocukların duygularını dile getirmesini sağlamak için bir vazgeçilmezdir. Deprem olduğu anda çocuklar ne olduğunu anlamlandıramadıkları ve bilinmezlikten korktukları için yetişkinlere ihtiyaç duyar. Çocuğun duygularını dinlemek, onu bu gibi durumlara hazırlamak, hissettiklerini ifade etmesini sağlamak önemlidir. Çocuğa korkmamasını ve endişelenmemesini söylemek ona ne hissedeceğini diretmek olur. Çocuk zaten kendi duygularına sahiptir. O sadece güvende olduğunu bilmek ister, eğer anne veya babası onunla aynı fikirde değilse bu onun için korkutucu olabilir.
O zaman ilk olarak aşağıdaki malzemelerle yenilebilir bir deprem deneyi yapalım. Bu eğlenceli aktiveyle aynı zamanda çocuğunuzun gözlerinin içine bakarak ne hissettiği konusunda onunla konuşabilirsiniz.
Gerekli malzemeler
Süt
1 paket hazır puding
1 Borcam
1 kaşık
çubuk kraker
marshmallow
Yapılışı
Bir yetişkin yardımıyla sütle birlikte karıştırılarak, puding hazırlanır ve Borcam’a dökülür. Kaşık yardımıyla düzleştirilir. Soğuması beklenirken çubuk krakerler marshmallowlar kullanılarak birleştirilir. İstenildiği kadar kat eklenerek bina görünümü verilir. Hazırlanan çubuklar dikkatli bir şekilde pudingin üzerine konur. İstenirse puding soğuduktan sonra çubuk krakerlerle kurulum hemen üzerine yapılır. Bu çalışma sabırlı olmayı da öğretecektir. Son işlem olarak Borcam tutularak sallanır ve çubuk krakerlerin önce yıkılmaması sağlanır, sonra sallamanın şiddeti arttırılır ve çocuğa deprem anıyla ilgili konuşulur.
Bu deneyden sonra, sanat disipliniyle birlikte çocuğa deprem sırasında nasıl davranabileceği ile ilgili bilgiler aktarılır.
DUYGULAR VE SANAT
Gerekli malzemeler
Kâğıt
Akrilik boya
Cetvel
Yapılışı
Tercih edilen renkte akrilik boya noktalar halinde kâğıdın üzerine damlatılır. Kâğıdın ucundan tutularak cetvel yardımıyla boyalar yukarıdan aşağıya veya sağdan sola doğru çekilir. Scrapeart olarak geçen bu sanat yöntemiyle çocuğun duygularını ifade etmesini sağlanır.
*Yazar ve Çocuk Performans Koçu