Uzun süredir ülke gündeminde olan yerli aracımız Togg, bu ay yollarda görünmeye başlıyor.
Daver Eskenazi / Geçmişten Geleceğe Otomobiller
Elektrikli araç dünyasından haberlere öncelikle yerli arabamız Togg ile başlayalım. 953 bin TL'den başlayan fiyatıyla 60 bin TL ödeme ile ön sipariş başvurusu yapılan ve çekilişe katılım hakkı kazanılan Togg T10X için toplamda 177 bin 467 başvuru yapıldı. Çekilişle 2023 yılı içinde teslim edilecek 20 bin adet Togg'un asıl hak sahipleri belli oldu. 52,4 KWs ve 88,5 KWs batarya kapasitesine sahip modelleri olacak araç 314 kilometre ve 523 kilometre menzil sunmakta. Nisan ayı içerisinde teslimatının başlaması beklenen T10X modeli belirli şehirde sergilenmeye başladı. Birçok ilde deneyim merkezi açacak olan firma, şarj istasyon ağı Trugo’yu bu vesileyle tüm elektrikli araç kullanıcılarının kullanımına sundu.
Tesla Türkiye, 4 Nisan’da gerçekleştirdiği lansmanla Almanya üretimi Model Y aracı için sipariş almaya başladı. Mayıs ayı itibariyle teslimatlara başlaması beklenirken, Supercharger istasyonları da faaliyete giren firma İstanbul Levent’te bulunan Kanyon alışveriş merkezi içinde showroom’nu açtı. Arkadan itişli WLTP'ye göre 455 km menzil sunan standart menzili modeli 1.548.732 TL fiyatla, WLTP’ye göre 533 km menzil sunan uzun menzilli dört-çeker versiyonu 1.619.532 TL fiyat ile başlarken, WLTP’ye göre 514 km menzil sunan uzun menzili performans dört-çeker versiyonu 1.778.821 TL fiyat ile başlıyor. İlk etapta Ankara, Bolu, Edirne ve İstanbul’da açılan Tesla Supercharger istasyonlarından tüm elektrikli araç kullanıcıları faydalanabilir.
Çinli dev Türkiye pazarına giriyor
Global satışta 3,5 milyondan fazla satan Çinli elektrikli araç devi BYD (Built Your Dreams) Türkiye pazarına giriş yapıyor. BYD geniş ürün yelpazesiyle premium tasarım ve yüksek kalite anlayışı ile yüksek menzil, performans ve güvenliği ile blade batarya teknolojisi ile öncü rol oynuyor. Firma, aynı zamanda kendi bataryasını, elektrik motorlarının, motor kontrol ünitelerini, aktarma organlarını ve yarı iletkenlerini kendi geliştiren tek elektrikli araç üreticisi.
Avrupa Birliği 2035 yılı itibariyle benzinli ve dizel motora sahip yeni otomobillerin satışını yasaklayacak yasa için onay verdi. Yasaya göre 2035 yılına kadar karbon emisyon sıfırlanacak. 2030 yılına kadar emisyon hedefi otomobiller için yüzde 55, kamyonetler için yüzde 50. Almanya planı desteklemek için sentetik yakıtlı motorlar için muafiyet istedi ve Avrupa Birliğinden güvence aldı. Sentetik yakıt yenilebilir enerji ve havadaki karbondioksiti yakalama ile üretiliyor. Onaylanan kararın komisyondan geçtikten sonra yürürlüğe girmesi bekleniyor.
Elektrikli araç kullanmak
Çevreciliği ve düşük bakım giderleri ile ön plana çıkan elektrikli araçlar için en başta sıklıkla karşılaşılan ilk soru nerede şarj edeceğim olur. Müstakil evlerde oturan veya işyerinde uygun alan olan kullanıcılar için böyle bir sorun söz konusu değilken apartman ve sitelerde oturanlar için “Ne yapacağım?” sorusu başar. Birçok kullanıcı apartman ve sitelerde izin alarak bireysel şarj istasyonu kurmakta. Bu cihazlar sabit olmakla beraber diğer bir alternatif olarak mobil cihazlarda farklı yerde kullanım özelliği ile kullanıcılar arasında tercih edilmekte. Bazı sitelerde şarj istasyonunu firmalarına ait cihazlar kurarak ortak kullanıma açmakta. Bireysel kurulumda kendi elektrik saatinden elektrik aldığı için tüketim masrafı daha düşük olmakta. 2021 yılında yürürlüğe giren yönetmeliğe göre zorunlu otopark adedi 20 ve üzeri olan, yeni yapılara ilişkin ruhsat başvurularında zorunlu otopark alanlarının, bir adetten az olmamak üzere en az yüzde 5’inin, ilgili standartlara göre şarj ünitesi dâhil elektrikli araçlara uygun olarak düzenlenmesi şartı aranmakta.
Diğer bir seçenek ise böyle bir imkanı olmayan kullanıcıların araçlarını halka açık istasyonlarda şarj etmesi. Elektrikli araç kullanıcıların yaşadığı bir diğer problem ise halka açık istasyonlara diğer içten yanmalı araç sahiplerinin park etmesi… Elektrikli araç kullanımı rejeneratif fren sistemi sayesinde bataryalar şarj olurken diğer yandan tek pedal kullanımı ile daha konforlu bir sürüş sunarken fren balatalarını değişme periyodunu uzatmakta ve şehir içinde sıkışık trafikte menzilin uzamasına katkı sağlamakta.