Elektrikli araçlarla ilgili yeni bir kanun çıktı. 29 Aralık’ta yürürlüğe girecek kanunda araç ithalatı ile değişikliğe gidildi. Serbest ticari anlaşması ve Avrupa Birliği menşei olmayan Çin, Japonya, ABD gibi ülkelerden ithal edilen araçları ilgilendiren kanunda en dikkat çeken madde araç ithal eden markanın distribütörünün yedi bölgede en az 20 farklı yerde servis açma zorunluluğunun olması ve TSE tarafından belgelendirmesi. Bunun dışında Türkiye’de kurulmuş 40 personeli olan çağrı merkezi bir diğer zorunlu madde. Elektrikli araç bakım, onarım, alım ve satımda olan personelin TSE ve Yeterlilik Belgeli olma şartı da geldi. Bu durum Türkiye’de satışta olan firmaları da etkilediği gibi, gelmeyi planlayan markalar için engel bir durum. Eğer 29 Aralık gibi kısa süre içinde bu şartları sağlayamazsa araç satışları etkilenecek gibi görünüyor. Türkiye’de hiçbir distribütörün kendine ait 20 servisi yok. Bayilerinin kendi servisleri var. Çin’den yeni gelen markaların yanı sıra senelerdir ülkemizde olan Japon firmalar için de durum içinden çıkılmaz bir hale dönüşebilir. Tüketicilerin ucuz araba hayali kurduğu ve Çin menşei birçok firmanın olduğu bir pazarda bu kanun elektrikli araçlara geçişi zorlaştıracak gibi görünüyor.
Türkiye’nin ikinci yerli otomobilinin lansmanı yapıldı. Fabrikasının Bursa’da olduğu Amperino C100, Mikro Mobilite sınıfında, 1+2 oturma düzenine sahip bir otomobil. 180 kilometre menzile sahip araç 17.2 Kwh batarya kapasitesine sahip. 90 kilometre hıza ulaşabilen araç 370 litre gibi boyutuna göre iddialı büyüklüğe sahip. Şarj süresi bağlı olduğu güce göre 80 ila 240 dakika arası sürüyor. 2024’te on adet aracı piyasaya sürüp yollarda olmayı planlayan firma seri üretimi 2025 olarak öngörüyor.
Tesla'nın sabırsızlıkla beklenen pikap’ı Cybertruck’ın teslimine başlandı. Şimdiye kadar 2 milyon kişinin ön sipariş verdiği araçta Elon Mask’ın önceden verdiği açıklamada haftalık 5 bin adet üretim için 18 ay gibi bir süre olduğu. Cybertruck alışılmışın dışındaki tasarımıyla ilgi odağı olurken sert kompozit kalıp şasi, kırılmaya dayanıklı camları, ekstra sert paslanmaz çelikten oluşan dış iskeleti aracın güvenliğe önem verdiği unsurların başında geliyor. 0-100 km hıza 2,7 saniyede ulaşan araç 4999 kilo römork çekme kapasitesine sahip. Aracın dışında boya olmadığı gibi çizik sorunu da ortadan kalkıyor. Üç farklı versiyonu olan Cybertruck’ta arkadan itişli modeli 402 kilometre, dört tekerden çekişli çift motorlu model 547 kilometre ve üç motorlu versiyonu ise 515 kilometre menzil sunuyor. Aracın fiyatı Amerika’da 61 bin dolardan başlıyor. Cybertruck 12 volt yerine 48 volt sistemle gelmesi sayesinde %70 daha az kablo kullanımı sağlanmış. Tesla’nın Powershare adını verdiği V2H teknolojisi ile araçtan eve elektrik sağlıyor. Kasasında 240 voltluk priz mevcut.
Elektrikli otobüs
İETT bir ilki gerçekleştirerek İBB iştirak İSBAK ile ortaklaşa 2006 model, motorunun ekonomik ömrünü tamamlamış otobüsü %100 elektrikli ve çevreci bir otobüse dönüştürdü. Bu projeyle 100 kilometrede 45 litre mazot tüketen ve çevre kirliliğine sebep olan aracı 100kWh elektrik gücü ile sessiz, konforlu ve çevreci araç olarak tekrardan yollara dönmesi sağlandı. 250 kilometre menziliyle 70 kilometre hıza sahip araçta %100 şarja sadece 1 saat 45 dakikaya ihtiyaç duyuyor. TIP onayları ilgili kurumlardan alınmış ve tescilli bir araç olma özelliğine sahip. Bataryası beş sene garantili. 100 bin kilometre yolculukta 31500 litre yakıt tasarrufu sağlayacak araçtan şubata kadar 10 adet daha filoya katılması bekleniyor.