Struma gemisi, II. Dünya Savaşı sırasında Nazilerden kaçan Yahudileri Filistin topraklarına götürmek üzere Romanya´dan yola çıkan ve haftalar boyunca İstanbul açıklarında demirledikten sonra Sovyet denizaltısı tarafından batırılmıştı.
12 Aralık 1941'de Romanya'nın Köstence Limanından yaklaşık 790 yolcu ve 10 mürettebatla yola çıkan Struma'nın motoru arızalanınca 15 Aralık'ta İstanbul Boğazı'nda, Sarayburnu açıklarında demir atmak zorunda kalmıştı.
Almanya’nın yolcuların karaya çıkarılmaması yönündeki baskısı ve Yahudilerin Filistin topraklarına göçünü kısıtlayan Britanya nedeniyle ne geminin yola devam etmesine ne de yolcuların karaya çıkmasına izin verildi. 70 günden fazla süren yardım çığlıklarına Kızılay ve İstanbul Belediyesi gıda taşıyarak cevap vermeye çalıştı.
Tarihi geçmiş Filistin vizesi bulunan birkaç yolcu, Birleşik Krallık hükümetinin onayıyla ve önemli isimlerin aracı olmasıyla gemiden inebildi.
Geminin akıbetiyle ilgili haftalar süren müzakereler sonuç vermeyince, 23 Şubat 1942'de Türkiye hükümeti, motoru çalışmayan gemiyi Karadeniz’de Şile açıklarına çektirdi. Gece boyunca sürüklenen gemi, 24 Şubat sabahı büyük bir patlamanın ardından battı. 103'ü çocuk olmak üzere 768 kişi faciada hayatını kaybetti.
Uzun yıllar geminin neden battığı bilinemedi. 1960'lı yıllarda ise Sovyet arşivlerinden çıkan belgeler ışığında Struma'nın Sovyet denizaltısı Shch-213 tarafından torpido ile vurularak battığı anlaşıldı.
2015 yılından beri Sarayburnu’nda devlet yetkililerinin de katıldığı Struma Faciası Anma Töreni bu yıl gerçekleştirilmiyor.