Kendine yedi hafta sayacaksın. Orağın olgun başaklarda kesime başlamasından itibaren yedi hafta saymaya başla.” (Devarim16:9) Pesah´ın ikinci akşamından -bu yıl 23 Nisan Salı akşamından- başlayarak, 49 gece boyunca gün gün Omer sayımı yapıyoruz. Buna ek olarak bu 49 günü kişisel gelişimimiz için bir fırsat zamanı olarak değerlendirip gün gün kişiliğimizin farklı bir yönü üzerine çalışıp kendimizin daha iyi bir versiyonu olmaya niyet ediyoruz.
Tanrı, Sina Dağında yanan bir çalılığın içinden Moşe Rabenu’ya seslendiğinde şöyle der: “Halkı Mısır’dan çıkardığın zaman, bu dağ üzerinde Tanrı’ya ibadet edeceksiniz” (Şemot:3:12).
Yahudi bilgeleri, kurtuluş sürecinin, sadece Yahudilerin acı ve zorluklar içinde esir yaşadıkları Mısır’dan çıkmalarıyla tamamlanmadığına dikkat çeker. Pesah ve Mısır’dan çıkış aslında 49 günün sonunda Şavuot’ta Yahudilerin Tora’yı almasına ve özgür bireyler olarak, kendi seçimleriyle Tanrı’nın Halkı olmalarına giden yolun başlangıcıdır.
Kölelerin kime hizmet edeceklerini seçme özgürlüğü yoktur. İsrailoğulları, Mısır ve Paro esaretinden doğa kanunlarının ötesinde açık mucizelerle, Tanrı’nın Eli ile kurtulurlar. Böylelikle ‘fiziksel’ özgürlüklerine kavuşan Yahudiler, çölde geçirdikleri 49 günün her birinde kendilerini manevi yönden derinlemesine geliştirir ve benzersiz bir değişim göstererek bu dönemin sonunda Mısır’da özümsedikleri putperestlik ve ahlaksızlık esaretinden de arınırlar. Böylece Şavuot’ta kendi hür iradeleri ile “Tanrı’nın konuştuğu her şeyi yapacağız ve dinleyeceğiz” deyip Tanrı’ya hizmet etmeyi seçtiklerinde, Tora’yı vazgeçilmez hayat rehberi olarak aldıklarında, artık tam bir ‘manevi’ özgürlüğe kavuşmuş olurlar.
Bu şekilde Pesah ve Şavuot birbirinden bağımsız iki ayrı bayram olarak değil, aralarında 49 Hol Amoed günü olan tek bir bayram olarak görülebilir.
Sefirat AOmer - Omer Sayımı günlerinde kişisel gelişim
Pesah ile Şavuot arasındaki kırk dokuz günlük özel dönem, Sefirat AOmer-Omer Sayımı günleri olarak anılır.
Pirke Avot, “Dünya, Tanrı talimatıyla on sözle yaratılmıştır” diye belirtir (5:1).
Kabala bilgelerine göre, bu on söz, on Sefirot, Tanrı’nın dünyayı yarattığı ve dünya ile etkileşimde bulunduğu on özelliğini simgeler. Bu on Sefirot (tekil-Sefira), on özellik, elbette ki sonsuz Tanrı’yı tanımlamaktan çok uzaktır. Sefiralar, sadece bizim sınırlı insan kavrayışımızla, sınırsız ve ebedi Tanrı’yı anlayabilme çabamızdır. Bunu akılda tutarak, Tanrı’nın dünyayı yarattığı on Sefirot - on özelliğin kendimizi geliştirmede bize nasıl yol gösterebileceği üzerine düşünebiliriz: Hohma (bilgelik), Bina (anlayış), Daat (zihin, vahiy), Hesed (sevecenlik), Gevura (adalet ve disiplin), Tiferet (ahenk, uyumluluk, merhamet), Netsah (azim ve dayanıklılık), Hod (tevazu, şükran), Yesod (bağ kurma) ve Malhut (haşmet, egemenlik, liderlik). Bu on Sefirot, kendi aralarında üst Sefiralar- Hohma, Bina, Daat ve diğer yedi Sefirot da alt Sefiralar olmak üzere ikiye ayrılırlar.
Kırk dokuz günlük Sefirat AOmer döneminde alt yedi Sefirot üzerine yoğunlaşır. Tanrı’nın bizim için anlaşılabilir bu özelliklerini hayatımıza entegre etmeye çalışırız. Çünkü sadece sinagoglarda, ibadet sırasında değil, asıl günlük hayatımızda Tanrı’nın özelliklerine benzer şekilde davranmaya çalışmak, Yahudilerin yaşam felsefesini oluşturur. Tanrı’nın Moşe Rabenu’yu gömdüğü gibi ölülerimizi gömer, Avraham Avinu sünnet olduktan sonra Tanrı’nın onu ziyaret etmesi gibi hastaları ziyaret eder, O’nun merhametli olduğu gibi biz de merhametli olmaya çalışırız.
49 Gün - Her güne özel ayrı gelişim
Sefirat AOmer, Omer Sayımı’nın kırk dokuz gününün her haftasında Tanrı’nın bu dünyada bizim anlayabildiğimiz yansıması olarak tanımladığımız yedi özelliğini kendi hayatımızda uygulamak üzerine çalışırız. Her hafta sırasıyla 1.hafta Hesed (sevecenlik), 2.hafta Gevura (adalet ve disiplin), 3.hafta Tiferet (ahenk, uyumluluk, merhamet), 4. hafta Netsah (azim ve dayanıklılık), 5.hafta Hod (tevazu, şükran),6.hafta Yesod (bağ kurma) ve 7.hafta Malhut (haşmet, egemenlik, liderlik).
Bu kişisel gelişim çalışması sırasında, bu yedi özelliğin her birinin sayısız farklı açılım ve anlamları olabildiğini ve yazıda bunlardan sadece birkaçının ifade edildiğini, her bir özelliğin, mutlaka diğer altısını da içinde barındırıyor olması gerektiğini hatırda tutalım. Örneğin ilk haftada Hesed - sevecenlik özelliği, içinde Gevura - disiplini barındırmazsa, bir sınırı olmazsa yarardan çok zarar verebilir. Bu yüzden haftanın her bir gününün kişisel gelişimi, karakterimizdeki bu özelliklerin diğer özellikler ile kombinasyonları üzerine çalışmamızla gerçekleşiyor. Bu yüzden, her hafta ele alındığında, diğer altı özellik ile birlikte düşünülür. Örneğin; 1.haftanın özelliği Hesed-Sevecenlik: 1.hafta 1.gün Sevecenliğin içindeki Sevecenlik, 2.gün Sevecenliğin içindeki Disiplin, 3.gün Sevecenliğin içindeki Ahenk, 4.gün Sevecenliğin içindeki Dayanıklılık, 5.gün Sevecenliğin içindeki Tevazu, 6.gün ‘Sevecenliğin içindeki Bağlar, 7.gün Sevecenliğin içindeki Egemenlik;
2.hafta: Gevura-Disiplin; ikinci haftanın ilk günü Disiplinin içindeki Sevecenlik, 2.günü ‘Disiplinin içindeki Disiplin’, 3.günü ‘Disiplinin içindeki Ahenk’ vb ilişkileri üzerine düşünür ve karakterimizin o yönünü geliştirmeye çalışırız. Her hafta yedi özelliğin o haftanın ana konusu olan özellikle kombinasyonu ile kırk dokuz günün sonunda kırk dokuz kombinasyonu ele alıp ruhsal gelişimimizi tamamlamış oluruz.
Kısa kısa Omer
Omer nedir?
Omer kelimesi demet, ölçü birimi, yeni yılın arpa üründen Bet-Amikdaş’a getirilmesi gereken unun miktarı gibi daha birçok anlam içerir.
Omer nerede belirtilir?
“Size vermekte olduğum Ülkeye geleceğiniz ve hasadını toplayacağınız zaman hasadınızın ilk Omer’ini, Koen’e getirmelisiniz” (Vayikra 23:10).
“…Omer’i getirdiğiniz günden itibaren kendiniz için yedi hafta sayın-(bu yedi hafta) tam olmalıdır. Yedinci haftanın (bitiminin)ertesi gününe-ellinci güne-kadar sayacaksınız” (Vayikra 23:15-16).
“Kendine yedi hafta sayacaksın. Orağın olgun başaklarda (kesime) başlamasından (itibaren) yedi hafta saymaya başla” (Devarim16:9).
Sefirat AOmer
Omer’in sayılması anlamına gelir. Pesah’ın ikinci akşamından -bu yıl 23 Nisan Salı akşamından- başlayarak 49 gece boyunca her gece Omer’in sayılması, direkt Tora’dan gelen ‘Taase-Yap’ şeklindeki mitsvalarımızdandır.
Günümüzde Sefirat AOmer döneminde ne yapıyoruz?
Günümüzde hem Rabilerimizin belirttiği kurallara uygun şekilde Omer Sayımı’nı gerçekleştiriyor, hem de bu 49 günü kişisel gelişimimiz için bir fırsat zamanı olarak değerlendirip gün gün kişiliğimizin farklı bir yönü üzerine çalışıp kendimizin daha iyi bir versiyonu olmaya niyet ediyoruz.
Sayım Kuralları, Günlük Sayım, Omer Sayımı Duaları ve Yazdırılabilir Omer Sayım Çizelgesi: https://www.sevivon.com/images/stories/dokumanlar/omer_zaman_cizelgesi_2024.pdf
Sefirat AOmer ve Kişisel gelişim
Bilgelerimiz Pesah-Mısır esaretinden çıkış ile Şavuot-Tora’yı almaya başlama zamanı arasındaki 49 günlük bu dönemi kendimizi spiritüel anlamda yükseltebileceğimiz kişisel gelişim ve ilerleme için çok elverişli bir süreç olarak kabul ederler. Bilgelerimiz bu 49 günü yedi haftaya bölerek, her hafta kişiliğimizin Kabalistik olarak o haftaya ve o güne denk gelen özelliği, onun uzantıları ve onun diğer haftalardaki karakter özelliklerimizle bağlantıları üzerine yoğunlaşmamızı sağlayacak farklı kişisel gelişim rehberleri ve günlük alıştırmalar oluşturdular.
Bu rehberlerden birisi olan Rabi Yaacov Haber ve Rabi David Sedley’in- Sefiros- Omer Sayarken Ruhun Arındırılması Kılavuzu ile her gün güncellenen; Tanrı ile, başkaları ile, kendimiz ile ilişkilerimizi sağlamlaştıracak kişisel gelişim egzersizleri www.salom.com.tr sitesi Kavram bölümünden takip edilebilir.
Omer neden bir yas dönemi
Mısır’dan çıktığımız Pesah’tan, Hayat Kılavuzumuz Tora’yı almaya başladığımız Şavuot’a uzanan 49 günün, aslında mutlu bir hevesle beklenmesi gereken bir dönem olması beklenirdi. Ancak zaman içinde Omer döneminde gerçekleşen ve Yahudi tarihinin akışını değiştiren acı olaylar bu döneme hüzün ve burukluk dokusu ekler.
Bu acı olayların bazıları; Tarihteki en büyük Tora bilginlerinden Rabi Akiva’nın 12.000 çift (24.000) öğrencisi bu dönemde salgın hastalık sonucu hayatlarını kaybeder. Romalılar ve daha sonra Haçlılar Dönemi’nde Yahudi katliamları gerçekleşir. İmparator Hadrian zamanında, Romalıları topraklarından çıkarmak için Bar Kohba yönetiminde yapılan isyanlar başarısızlıkla sonuçlanır ve binlerce Yahudi hayatını kaybeder.
Bu yüzden Pesah ile Şavuot arasındaki 49 günlük bu dönem evliliklerin yapılmadığı, müzik ve eğlencenin olmadığı yas günleri olarak kabul edilir. Rabi Akiva’nın 24 bin öğrencisini öldüren salgın hastalıktan kaynaklanan ölümler, İyar ayının 18’inde mucizevi bir şekilde durunca artık bu gün -Omer sayımının 33. günü- Lag BaOmer, mutlulukla kutlanmaya başlanır.