“Sekizinci gün sizin için kutsal bir bayramdır… O gün imtina zamanıdır; hiçbir bayağı melaha yapmayın” (Vayikra-23:36, Bamidbar 29:35). Sukot´tan sayılmaya başlandığında sekizinci güne denk gelen ve Sukot´tan bağımsız, başlı başına ayrı bir bayram olan Şemini Hag Atseret, bu yıl 24 Ekim Perşembe günü kutlanıyor.
Şemini Hag Atseret’in özel ve ayrı bir bayram olduğu Tora’da net olarak belirtilir. Burada bahsedilen Atseret, kelime olarak farklı anlamlar taşır:
Atsar durdurmak, engellemek. Rabilerimiz bunu bir kralın, çocuklarını bir süre için yanına çağırması, süre bitip de çocukların eve dönme vakitleri geldiğimde, ayrılmanın zor gelerek beraberliklerini bir gün daha uzatması, ‘gitmelerini durdurması’ şeklinde açıklar. Roş Aşana ve Yom Kipur’da ciddi bir havada başlayan beraberlik, Sukot’un yedi günü boyunca şenlik ve kutlamalarla devam etmiş ve ayrılık günü gelmiştir. Bir günlük yeni bir bayram, Tanrı’nın, sevgili çocukları ile biraz daha fazla zaman geçirmesini sağlayacaktır. Diğer bir anlamı, toplanma, bir araya geliş, burada İsraeloğulları’nın bir araya geldikleri bayram anlamını taşır. Başka bir anlamı, kapanış, bitiş. Kelimenin bu anlamı, Roş Aşana’da başlayan uzun bir bayram döneminin bitişini simgeler. Atsar’ın bir diğer anlamı, imtina, o gün Yom Tov olduğu için yapılması yasak işleri kesinlikle yapmamayı ve günün kutsiyetini vurgulamayı ifade eder.
Şemini Hag Atseret ile Pesah, Şavuot ve Sukot
Netivot Şalom, Şemini Hag Atseret’in; Şaloş Regalim-Pesah, Şavuot ve Sukot’un ana spiritüel öğelerini içerdiğini ve bu özel günün, üç bayramın da kutsiyetini birleştirdiğini ve ihtiva ettiğini anlatır. Zohar da Şemini Hag Atseret’in Roş Aşana’da başlayan yargılanma döneminin son günü olduğunu, buna ek olarak Tanrı ile halkının baş başa geçireceği bu özel günde kişinin kalbinin isteklerini samimiyetle ve rahatça dile getirebileceğini ve bunların kabul görebileceğini ifade eder.
Şemini Hag Atseret’e özgü bir mitsva, sembol veya gelenek yoktur. Bu gün sadece Tanrı ile olan özel ilişkimize ve yakınlığımıza odaklandığımız, bunun keyfini ve ayrıcalığını derinden hissettiğimiz benzersiz bir gündür.
Sukot ile Şemini Hag Atseret
Hahamların regel bifne atsmo/ayrı bir bayram olarak nitelendirdikleri Şemini Hag Atseret, Sukot'tan bağımsız, başlı başına bir bayramdır. Sukot ile Şemini Hag Atseret arasındaki belirgin farklar vardır.
1-Bet Amikdaş zamanında Sukot’un ilk gününde 13 korbanla başlayıp, her gün korban sayısı bir azaltılarak, Sukot Bayramı’nın yedi günü boyunca toplam 70 korban yapılırdı. Yahudi halkının bu 70 korbanı yapmasının sebeplerinden biri, o zamanlarda tüm dünyada var olan 70 milletin acı ve üzüntüden korunması ve refah ve esenliklerinin çoğalması idi.
Şemini Hag Atseret’te ise sadece bir tane özel korban yapılırdı. Bu korban, Yahudileri ve onların Tanrı ile olan özel bağlarını sembolize ederdi.
2-Günümüzde Şemini Hag Atseret’te Sukot’un her günü (Şabat hariç) sabah duasında sallanan Arba Minim, Şemini Hag Atseret’te kullanılmaz.
3-Bu sabah Musaf Amida’sından itibaren Pesah’ın birinci günündeki Musaf Amida’sına kadar, “Morid Atal/Çiyin düşmesini sağlarsın” yerine “Maşiv Aruah Umorid Ageşem” denilir (Rüzgâr estirir ve yağmur yağdırırsın).
4-Sabah duası sırasında Tikun Ageşem/Yağmur Duası yapılır (Şaloş Regalim-Gözlem-s.177).
5-Yeni ve kendi başına bir bayram olduğu için Kiduş’ta Şeeheyanu
Berahası söylenir.
Şemini Hag Atseret sabah duası sırasında yapılan Tikun Ageşem-Yağmur Duası
İbranice ‘yağmur’ anlamına gelen Geşem, toprağın bereketini, bol ekin çıkmasını sağladığı gibi, aynı zamanda fizikselliği/ gaşmiyut’u da ifade eder. Kabala’ya göre, yağmur, fiziksel bereketin ve nimetlerin, maneviyat âleminden fiziksel dünyaya sağanak şeklinde yağmasını, akmasını simgeler. Bütün maddi nimetler Tanrı’dan geldiğine göre, maddi hayatta başarı kazanmak için, çalışma ve çabanın yanında, bunun gerçekleşmesini sağlayabilecek tek güç olan Tanrı’ya dua edilir. Tikun Ageşem duasının son bölümü; Tanrı’dan beklentilerimizi dile getirir:
“Lütfen yağmurun ışık için, verimlilik için, sevinç için, neşe için, güzellik için, iyi haberler için, şarkı için, yaşam için, iyilik için, kurtuluş için ve geçim için düşmesini sağla. Sen nasıl bizi kurtaracak Yüce Varlık’san, bereket için de rüzgarın esmesini ve yağmurun yağmasını sağla.” (Şaloş Regalim- Gözlem s.181)