Kipalı İsa

Perspektif 1 yorum
8 Kasım 2024 Cuma
Canan Nacar

1938 yılı, Yahudi toplumu için yalnızca bir dönüm noktası değil, tarifsiz bir acının ve kırılmanın sembolü oldu. Avrupa’da yükselen nefret ve zulüm dalgası, gün geçtikçe büyüyerek, umutları yıkıp korkuyu kalplere kazıdı. O yıl, 9 Kasım da yaşanan Kristal Gece, Yahudi toplumunun kalbine kapanması güç yaralar açtı; bin yıllık bir miras, bir halkın onuru ve umudu, tek bir gecede cam kırıkları arasında paramparça oldu. Evler darmadağın, sinagoglar ateşler içinde, hayatlar kökten sarsılmıştı. Yahudiler için güven, anlam ve umut bir anda yitip gitti, yerini derin bir boşluk ve çaresizliğe bıraktı…

Marc Chagall, bu acıyı kalbinin en derinlerinde hissetti; o gece her bir cam kırığı, sanki sanatçının ruhuna saplanmış gibiydi. Kırılan pencereler, yanan evler, yerle bir olmuş sinagoglar… Her görüntü, her hikaye Chagall’ın içine işliyor, yüreğinde silinmez izler bırakıyordu. Sessiz çığlıkların yankıları, yüzünü hiç görmediği insanların acısı, belki de çok uzaklardan gelen bir çağrının izini taşıyordu. Chagall, bu acıya sessiz kalamazdı. Yaşadığı umutsuzluğu, duyduğu öfkeyi ve hâlâ yüreğinde sakladığı kırılgan umudu insanlığa anlatabileceği tek dile, sanata dökmeye karar verdi. Bu acıyı dünyaya anlatabilmek için tuvalin başına geçti; fırçasını bir el gibi, yüreğini ise kelimelere dökemeyeceği duyguların dili olarak kullandı.

Ve böyle doğdu “White Crucifixion” – (Beyaz Çarmıha Geriliş). Bu eser, Chagall’ın halkının, Yahudi toplumunun içindeki acı dolu çığlığı, sarsılan inancını, haykıramadığı dualarını, insanlığın ortak bir ağıdı olarak resmetti.

Tablonun tam ortasında, çarmıha gerilmiş İsa figürü vardı; fakat bu İsa bildiğimiz İsa değildi. Başında bir kipa, belinde bir tallit, yüzünde bir halkın ortak yasını taşıyan derin bir hüzünle oradaydı. Chagall, onu bir kurtarıcı olarak değil, zulüm gören halkının acı çeken bir simgesi olarak resmetmişti. İsa burada yalnızca bir birey değil, sanki bir toplumun çarmıha gerilişiydi. Chagall’ın fırçasından çıkan bu İsa, yalnızca Yahudilerin değil, insanlığın tamamının ortak acısını temsil ediyordu. Etrafını saran beyaz ışık ise tüm bu karanlıkta bile yok olmayan, hep var olan bir umut ışığını simgeliyordu; küllerin arasında bile asla sönmeyen bir direnişin, bir var olma arzusunun parıltısıydı…

Bu Yahudi İsa figürü, yalnızca Yahudi toplumuna değil, Hristiyanlıkla da köklü bir bağ kurarak, insanlığın evrensel yaralarını görünür kılıyordu. Chagall, yüzyıllardır süren ayrılıkları ve önyargıları aşarak, insanlık için bir köprü inşa ediyordu. Bu figürle, farklı inançlara empati ve anlayış çağrısında bulunuyor, adeta sessiz bir dua gibi tabloya dokunuyordu. Bir insanın inancı ne olursa olsun, acı karşısında hepimizin yüreğinde aynı yankı vardı; acının evrensel dili, dini ya da sınırı yoktu.

Tablonun arka planında ise gözyaşlarını dindirmeyen bir kaos vardı. Her bir köşeye yayılan yangınlar, alevler içinde sinagoglar, evlerinden zorla çıkarılan Yahudi aileler… Chagall’ın tablosunda resmettiği her bir detay, acının, kaybın ve çaresizliğin derinliklerini tüm çıplaklığıyla ortaya koyuyordu. Tablodaki insanlar, korkuyla bir yerlere sığınmaya çalışıyor, kaçıyorlardı; kimisi elinde sımsıkı tuttuğu Tora parşömeniyle, kimisi kollarında çocuklarıyla umutsuzca bir çıkış yolu arıyordu. Her figür, başka bir hikaye, başka bir kayıp, başka bir yara taşıyordu. Bu sahnelerde yankılanan çığlıklar, yalnızca Yahudi toplumuna ait değildi; bu, insanlığın sessiz çığlığıydı. Chagall’ın fırçası, insanların hikayelerini o kadar dokunaklı bir şekilde anlatıyordu ki, her fırça darbesi başka bir yarayı açıyor; izleyenleri kendi ruhlarının derinliklerine çekiyordu.

Chagall’ın beyaz ve gri tonlarını ustalıkla kullanışı, tabloya ağır bir keder, derin bir hüzün ve büyük bir sessizlik katıyordu. Bu soğuk renkler, yaşanan acının keskinliğini daha da vurgularken, İsa’nın çevresindeki beyaz ışık ise bu kasvetin ortasında bir teselli gibiydi. Her şeyin yok olduğu, kül olduğu bu kasvetli manzaranın içinde bile yanmaya devam eden bir umut ışığı vardı. Chagall’ın mesajı, sanki fısıltıyla yankılanıyordu: “Her şey kül olsa bile umut yine de küllerden doğar.” Küllerin arasında, ne olursa olsun insanlık hep bir umut ışığını arar, bir çıkış yolu bulur, yeniden ayağa kalkar.

Bugün Chicago’daki Art Institute of Chicago’da sergilenen “White Crucifixion”, yalnızca bir tablo değil; bir dua, bir ağıt ve insanlık tarihine kazınmış unutulmaz bir not olarak kabul edilir. Bu eser, 20. yüzyılın en etkileyici yapıtlarından biri olarak, yalnızca Yahudi ve Hristiyan sembollerini değil, insanlığın derin yaralarını da bir araya getirmiştir. Chagall, bu eserle dini ve kültürel sınırların ötesine geçerek, acı çeken her insanın yüreğine ulaşmayı başarmıştır.

Tablonun karanlığının içinde o incecik parlayan beyaz ışık, yalnızca bir umut değildir. Tabloda hayat bulan ışık, insanlığın her koşulda hayata tutunma isteğini ve en karanlık anlarda bile direnişi simgeler. Chagall, bu ışıkla bize en derin yaralarımızı hatırlatır ve aynı zamanda iyileşmenin yolunun birbirimizi anlamaktan geçtiğini fısıldar.

Chagall, bu tabloyla tüm insanlığa şöyle seslenir :  “Unutmayın, acılarımızın ötesinde bizi birleştiren şey, hepimizin insan oluşudur…”

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün