Şelah Leha peraşasının ana teması öncülerin Erets Yisrael hakkında bildirdikleri olumsuz görüş ve buna bağlı olarak gerçekleşen kırk yıllık Erets Yisrael’e girme yasağıdır. Raşi peraşanın başında Miryam’ın konuştuğu ‘laşon ara’ nedeniyle gördüğü cezadan ders almayan öncülerin benzer şekilde davrandıklarını yazar. Aslında öncüler Erets Yisrael’de yer alan olumlu tarafları da gözlemlemişler ve kısmen de olsa o konuda olumlu haber de getirmişlerdir. Ancak olumsuz taraf o kadar ağır basmıştır ki halk bu olumsuzluğun peşinden gitmeye daha hevesli olmuştur.
İlginçtir insanoğlu çoğunlukla olumsuz tarafı görmeye ve her şeyin olumsuz gittiğine dair fikirler üretmeye açıktır. Durumun olumlu tarafını görmek ya geç gerçekleşir ya da hiç gerçekleşmez. Bu durum insanın daha kötümser, daha içe kapanık, daha olumsuz hatta depresif olmasına neden olur. Hâlbuki işin olumlu tarafını görebilenlerde daha pozitif düşünceler hâkim olduğundan zorlukların üstesinden gelme yetisi daha ileri düzeydedir.
Rabiler bir şeyin ‘olumlu’ tarafını görebilmek için bize bazı tavsiyelerde bulunur. Olumsuzluğun güçlü hissedildiği durumlarda insanın ilk yapması gereken şey hedefinin ne olduğunu kontrol etmesidir. Gerçekten belirlediği bu hedef onun gerçek hedefi midir? Hayatının merkezi olabilecek düzeyde bir hedefin peşinde koşacaksa bunun doğru bir hedef olması çok gereklidir. Sözgelimi bir kişi için fiziksel güzellik ve bakım ana hedef olabilir. Bu hedef için elinden gelen her şeyi yapabilir. Ancak bazı nedenlerden dolayı burnunda çıkan bir sivilce onun hayatını karartabilir. Bakımlı olmak Yahudiliğin de önemli ilkelerinden biridir. İllel Azaken hakkında anlatılan bir öyküde alelacele dersten çıkan İllel’e öğrencileri ne yapmaya gittiğini sorarlar. İllel bir mitsva yapacağını söyleyince öğrencileri mitsvanın ne olduğunu öğrenmek ister. İllel de banyo yapacağını ifade eder. Temiz ve bakımlı görünmenin Tanrı’nın imajında yaratılan insan için önemli olduğunu da ekler. Temiz ve bakımlı olmak İllel için bir hedeftir ama hayatının merkezi değildir. Bu noktada ana hedefin ne olduğunu belirlemek ve onun ardından gitmek gerektiğini bir kez daha anımsatalım. RaMHaL Mesilat Yeşarim adlı eserinde hedefin ne olduğunun belirlenmesi kadar gerçek ve doğru hedef olup olmadığının da kontrol edilmesi gerektiğini öğretir.
Elimizde ne olduğunu görmek ve bununla mutlu olabilmek olumlu bakabilmenin bir başka adımıdır. Yarı dolu bir bardağın yarısı boştur ama dolu tarafını görmek gerekir. Pirke Avot kimin zengin olduğunu sorarken cevabını “Asameah behelko / Payına düşen ile mutlu olan” şeklinde verir.