Toledot peraşası Yitshak Avinu’ya ayrılan tek peraşadır. İlginçtir ki Avraam üç, Yaakov ise on peraşadan fazla konu edilir. Nedense Yitshak’ın hayatını işleyen tek peraşa içerik olarak Yitshak’ın karakteri hakkında bilgi sahibi olmamızı sağlar.
Bilgeler Avraam’ın aksine Yitshak’ın daha pasif bir kişiliği olduğu konusunda fikir birliği içindedir. 37 yaşında geçirmiş olduğu Akeda tecrübesi ve kırk yaşındaki evlenmesi konularında ipler Avraam’ın elinde gibi görünür. Ancak Yitshak burada temel olarak perde gerisinde ama başroldedir. Gerek Akeda ve gerekse evlenmek konusunda düğüm yine Yitshak’ta çözülür. 37 yaşındaki bir kişiyi korban edilmek üzere bağlamak kendi isteği olmadan mümkün değildir. Zaten bu yüzden de olay ‘Akedat Yitshak’ olarak bilinir.
Evlenme sürecinde ise Yitshak, Rivka’yı annesinin çadırına götürür. Burada Yitshak annesi Sara zamanındaki tüm mucizelerin yeniden geri geldiğini ve bunun da çadıra giren Rivka sayesinde olduğunu görür. Tora bu konuda Yitshak’ın Rivka’yı ‘sevdiğini’ ifade eder.
İlginç bir şekilde Yitshak, Pelişti kralı ile doğrudan tartışmaya girmez. Ancak Erets Yisrael’deki hakkını da kimseye yedirmez. Mücadele ettikleri ilk iki kuyunun kendisine fayda sağlamayacağını bilen Yitshak oradan geri çekilmekte tereddüt etmez. Ancak ‘Rehovot’ adını verdiği üçüncü kuyuda geri adım atmaz. Pelişti Kralı Avimeleh ve zamanın askeri lideri Fikol aba altından sopa göstermek amacıyla Yitshak’ı ziyaret etseler de Yitshak sağlam durur. Çünkü o kuyuda hissettiği bu kuyunun o toprakta parnasa bulup rahatça yerleşebilecekleri yerin işareti olduğudur.
Gerek Avimeleh ve gerekse Fikol Yitshak’ın kararlılığını görürler. Bunu da Tanrı’nın Yitshak’ı bereketlendirdiğinin altını çizerek söylerler. Avraam’ın vefatından sonra matemde olanları ziyaret etme mitsvasını bizlere öğreten Tanrı Yitshak’ı ziyaret ederken korkmamasını, her zaman yanında olacağını ve asla Erets Yisrael’i terk etmemesi gerektiğini ona bildirir. Peraşamız Pelişti heyetinin Yitshak’a söylediğinin altını çizer. “Ata, ata baruh Ad… / Sen şimdi Tanrı gözünde mübareksin.”
Rabi Moşe Ben Nahman Yitshak’ın açtığı üç su kuyusunun inşa edilmiş ve gelecekte inşa edilecek üç tane Bet Amikdaş’a gönderme yaptığını öğretir. Birinci Bet Amikdaş ‘esek’ adını verdiği kuyuya, ikincisi ise ‘sitna’ adı verilen kuyuya tekabül eder. Ebedi üçüncü Bet Amikdaş ise rahatlık anlamına gelen ‘rehovot’ kuyusunun karşılığıdır. Peygamberlerin de öğretilerinde görüldüğü gibi üçüncü Bet Amikdaş ilelebet var olacak ve bizleri Tanrı’ya bağlayacak mabedimiz olacaktır.