Bo peraşası Mısır çıkışını anlatır. Bene Yisrael için nihayet Mısır esareti bitmiş ve asıl amaç olan Tora’nın Sina Dağında alınması için yolculuk başlamıştır. Rav Aşer Margaliyot (Z’’L) Mısır çıkışının asıl amaç yolunda bir basamak olduğunu bizimle paylaşır.
Peraşamızda Tanrı emri ile Bene Yisrael Mısırlılardan bazı eşyalar alırlar. Baal ATurim olatak bilinen Rabenu Yaakov ben Aşer’e göre Mısırlılardan iki kıyafet alırlar. Bunlardan birini beraberlerinde götürdükleri matsayı sarmak için kullanırlar. Diğerlerini ise kırk yıl süren çöl yolculuğunda giyerler. Bu elbise kırk yıl boyunca mucizevi bir şekilde bozulmadan kalır. Bedene uyum sağlar.
Burada sormamız gereken bazı soruları not edelim. Her şeyden önce putperest Mısır toplumunun mülküyle hiç ilgilerinin olmaması beklenirdi. Mısır kıyafetlerini giyerken Sina Dağında Tora’nın alınması nasıl açıklanabilir? Mısır kıyafetlerinin kırk yıl boyunca giyilmesini Tanrı neden istemiştir?
Hatam Sofer adı ile tanıdığımız Rabi Moşe Sofer Mısır’dan çıkış gecesindeki olayların önemine dikkat çeker. Tanrı o gecede sadece Mısır’ın ilk doğanlarını vurmakla kalmaz Mısır ülkesinin putlarını da yok eder. Pasuk ‘Uvhol eloe Mitsrayim eese şefatim’ derken Tanrı’nın Mısır putları üzerine hükmünü uygulayacağını öğretir. Putperestlikle kullanılan imgeler ortadan kalkınca üzerine kazındıkları nesneler de aynı şekilde arınmış olur. Mısırlıların pagan motiflerini resmettikleri kıyafetler Bene Yisrael’in eline geçtiğinde bu motiflerden tamamen arınmış durumda olurlar.
Tanrı, Bene Yisrael'in Mısır çıkışını takip eden yıllarda, onlara - ve bize - hayati bir ders vermek için bu kıyafetleri giymesini özellikle ister. Bu pagan tanrılar güçlü tanrılar olarak görülürken, ancak bir anda sadece sis perdesi olarak kalırlar. Hiçbir güçleri ve hiçbir önemi olmadığı gösterilinceye kadar önemli görünürken gerçek bir anda tokat gibi bunlara inananların yüzüne çarpar. Aynısı Yetser Ara için de geçerlidir. Yetser Ara bizi günahkâr davranışların tatmin edici olduğuna, memnuniyet ve mutluluk getireceğine ikna eder. Sözgelimi, alkolikler alkollü içeceklere karşı müthiş bir zaaf duyarlar çünkü içmenin kendilerini mutlu edeceğine ve onlara bir haz duygusu getireceğine inanırlar. Ancak sarhoşluk geçtikten sonra, bağımlı içmeden önce hissettiğinden daha kötü ve daha boş hisseder. Günahlar da baştan çıkarıcı ve tatmin edici görünür. Ancak işledikten sonra bizim anlamsız ve boş hissetmemize neden olur. Yetser Ara, günahı mutluluğa ulaşmak için ihtiyacımız olan bir şey olarak tasvir ederek bize bir sis perdesi kurar. Ancak Mısır'ın tanrıları gibi, bu sadece bir yanılsamadır.
Gemara, Maşiah zamanında Yetser Ara’nın yok edileceğini öğretir. Bu gerçekleştikten sonra bizler dünyanın kibirlerine ve cazibelerine geri dönüp bakacak, bunların hepsinin bir aldatmaca, bir yanılsama olduğunu, anlamsız bir şeye önem vermek için aldatıldığımızı anlayacağız. Mısırlıların kıyafetlerinin mesajını, günahın yanıltıcı doğasını her zaman hatırlamalıyız. Önemi ve değeri var gibi görünse de aslında bizim için hiçbir önemi yoktur. Bu bakış açısı, Yetser Ara’nın bizim için kurduğu tuzaklardan kaçınmamıza yardımcı olacak ve tüm zamanımızı ve enerjimizi değerli ve değerli arayışlara yatırmamızı sağlayacaktır.