Kİ TİSA - İçten pişmanlık

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
16 Şubat 2022 Çarşamba

Peraşamız altın buzağı günahı sonrasında Moşe’nin Tanrı’nın Bene Yisrael’i yok etme kararına itirazını işler. Burada Tanrı Moşe’ye yeni bir ulus yaratma sözü verir ve Bene Yisrael’i yok edeceğini paylaşır. Moşe’nin güçlü Tefila’sı sayesinde Tanrı bu karardan vaz geçer ve Bene Yisrael’i affeder.

Moşe halkı için duasında Tanrı’nın Bene Yisrael’i ‘büyük bir güçle ve güçlü bir elle’ Mısır’dan çıkardığına vurgu yapar. Moşe’nin halk adına vurguladığı bu ifade Bene Yisrael’in günahının büyüklüğünü daha da ön plana çıkarmaktan başka bir işe yaramayacaktır. Halkı Mısır’dan çıkaran, denizi yırtan, Sinay Dağında bire bir tanıklık ederek Tora’yı almalarını sağlayan Tanrı’ya sadece kırk gün sonra altın buzağı günahı ile karşı gelen halkın affedilmesi için ‘öne sürülen bu ifadeler nasıl yardımcı olabilecektir?’ sorusunun yanıtlarını aramaya çalışalım.

Duvnalı Magid güzel bir öykü ile konuyu anlamamızı sağlar. Bir çöpçatan bir kadına bir adamı tanıtır ve evlenmelerinin uygun olacağını söyler. Birkaç görüşme sonunda çift evlenmeye razı olur. Kadın çalıştığı kafenin borçlarını temizleyene kadar evlenemeyeceğini, çalışması gerektiğini söyleyince adam bunu kabul eder. Çöpçatan adama düğünü ertelememek için kadının borçlarını ödemesini tavsiye eder. Adam bunu kabul eder, borçlar ödenir. Hemen evlenmek için ısrar eden adama kadın dükkân için krep hazırladığını, bitmeden evlenemeyeceğini söyler. Adam çok ısrar edince yarı pişmiş krepleri çantasına atar ve yola çıkarlar. Yolda karısına yeni ve şık kıyafetler almak isteyen adam güzel bir dükkâna girer müstakbel eşine yeni kıyafetler alır. Eşinin eski kıyafetlerini çantaya koyar ve evlenme gerçekleşir.

Bir süre sonra adam ve kadın her evlilikte olduğu gibi tartışmaya başlarlar. Adam çantadan karısının eski kıyafetlerini çıkarır ve eskiden güzel kıyafetler alamadığını ancak evlendikten sonra bunlara kavuştuğunu karısına hatırlatır. Karısının da karşılığı hazırdır. Çantadan yarı pişmiş olan krepleri çıkarır. Evlenmek için acele edenin, az bir zaman bile bekleyemeyenin adam olduğunu hatırlatır ve ‘her zaman bu sevginin süreceğini umardım’ ifadesi ile sitemde bulunur.

Adam karısına olan aşkının ne kadar güçlü olduğunu, onunla evlenmeyi ne kadar çok istediğini hatırlar ve şikâyet etmeyi bırakır.

Magid mi Duvna Moşe’nin de benzer davrandığını söyler. Mısır esaretinin süresi 400 yıl sürecekken Tanrı 210 sonunda bu süreyi 190 yıl kısaltır ve çıkış erken gerçekleşir. Moşe burada Tanrı’nın Bene Yisrael’e olan büyük sevgisini anımsatır. Onları esaretten erken kurtararak Sina Dağındaki düğünün gerçekleşmesi için sanki Tanrı acele etmiştir. Bu özel antlaşmanın yapılması için Tanrı daha fazla beklemek istemez gibidir. Moşe Tanrı ile Bene Yisrael arasındaki bu sonsuz sevgiyi kanıt göstererek Tanrı’dan toplum adına af dilemiştir.

Unutmayalım ki Tanrı’nın bize olan sevgisi koşulsuz ve sonsuzdur. Bu nedenle, O'na içten pişmanlık ve dua ile döndüğümüzde, yaptığımız yanlışlar için bizi affetmeye hazırdır.

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün