HAYE SARA Adam'ı sorgulamak

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
16 Kasım 2022 Çarşamba

Peraşamız Sara İmenu’nun hayatının yıllarını sayarak başlar. Raşi ‘Kulan şavin letova / Hepsi iyi içindir’ ifadesini kullanırken Sara’nın gerek fiziksel verekse manevi anlamda çok iyi durumda olduğunu açıklar. Sara bir çocuk kadar günahsızdır.

Midraşın yaptığı açıklamaya göre Sara İmenu ebediyete intikal ettiğinde Adam, Arişon Targun Onkelos’u söylemeye başlar. Neden Sara İmenu ebediyete göçtüğünde Adam Tora’nın Arameik dildeki açıklamalarını söyleme gereğini hisseder?

Açıklamalara göre Sara İmenu’nun vefatından önce, bir kişi vefat ettiğinde önce Adam’ın karşısına dikilerek onu sorgulamaya başlardı. Sorgulamada Adam’a neden günah işlediği, bunun sonucunda insanların öldüğü konuşulurdu. Adam’a edilen sitemlerden biri “Yaptığına bak, senin yaptığından dolayı biz ölmek zorundayız” şeklindedir. Tabi ki Adam’ın bu söylenenlere de cevabı vardır. O da kendi yaptığından daha fazla yanlışın insanlar tarafından yapıldığını söyleyerek karşılık vermektedir. Ancak Sara İmenu için durum farklıdır. Raşi’nin söylediğine göre ata annemiz günahsız gibidir. Sara İmenu böyle bir soru ve yergi ile Adam’ın karşısına dikilse Adam ilk kez söyleyecek söz bulamayacaktır. Bu yüzden Raşi’nin Midraşik açıklamalarından farklı olan Onkelos’u okumaya başlar.

Aslında Raşi de Sara’nın hayatında gerçekleşen bütün sınavların, zorlukların bir anlamda olumlu yorumlanması gerektiğine vurgu yapmaktadır. Sara çocuk sahibi olamamaktadır, iki kere krallar tarafından alıkonulmuştur. Hizmetçisi tarafından bile hor görülmüştür. Ancak bütün bunların sonucu hepimiz için bir ders niteliğindedir. Bir insan öldükten sonra hayatın güzel olduğunu görür. Ancak ebedi dünyaya geçtikten sonra, olan her şeyin iyilik için olduğunu anlar. Ancak Sara İmenu bu konuda farklıdır. O daha yaşarken bile başına gelen her türlü zorluğun olumlu sonuçlarını görebilmiştir. Çünkü Tanrı’nın yaptığı her şeyin ‘iyilik’ için olduğunu o bilmektedir.

Kişi bir şeye konsantre olmaya çalıştığında veya bir şey ararken gözlerini kısar. Gözlerimizi kısmamızın sebebi tüm dikkat dağıtıcı şeyleri engellemek ve görmemek içindir. Bu, gerçekten görmeye çalıştığımız şeye odaklanmamıza yardımcı olur. Gözleri biraz kısmak odaklanmak için yardımcıdır. Ancak insan acı içinde olduğunda gözlerini tamamen kapatır. Çünkü insan burada çok daha derinlerde bir fikre odaklanmaya, yaşadığı acının bile iyi olduğuna inanmaya çalışır. Kişi burada “Mayan olam aba / Gelecek dünyanın kaynağına” yani manevi derinliğe odaklanabilmek için gözlerini tamamen kapatmaktadır. Bu bir anlamda Şema duası okunduğunda gözlerimizi kapatmamız ile paraleldir. Bu cümlede Tanrı’nın hem merhamet hem de yargı özelliği taşıyan İsimlerini telaffua ediyoruz. Çünkü yaşamımızda merhamet ile yargı birlikte yürür. Ancak işin sonunda “A-do-nay ehad” derken noktayı merhamet çağrıştıran Tanrısal İsim ile koyuyoruz. Bu da Sara İmenu’nun yaşarken yakaladığı nokta olan Tanrı’dan gelen her şeyin ‘iyi’ olduğu gerçeğidir.

Konumuzda gelecek dünyaya değinirken Şabat gününün güzelliğine de gönderme yapmadan bırakmayalım. Gemara Masehet Berahot 57/B’ye göre Şabat günü gelecek dünyadaki güzelliklerin altmışta biridir. Yani bizler Şabat gününü gerektiği gibi kutlamak suretiyle gelecek dünyadaki mutluluklardan birini yakalama şansını elde ebebiliriz. İşte bu yüzden Şabat günü de ‘mayan olam aba’ olarak bilinir. Bu güzellikleri ailemizle birlikte yaşamak dileği ile...

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün