Mavi kuş X oldu…

Joelle PİNTO Köşe Yazısı
9 Ağustos 2023 Çarşamba

Sosyal medyanın en gözde mecralarından biri olan Twitter’ın ikonik mavi kuş logosu ve Twitter’ın marka ismi, geçtiğimiz günlerde Elon Musk tarafından bir X harfiyle değiştirdi. Akıllı telefonunuzu açtığınızda göz aşinalığınız olan mavi kuşun yerini, siyah bir zemin üzerinde yer alan beyaz ve hafif cılız bir ‘X’ harfi aldı. Bu X harfine gözüm henüz alışmadı. Siyah zemin ve X bir araya geldiğinde bana eski logonun ölümünü çağrıştırdı. Tıpta ex olma misali, mavi kuş ex oldu.

***

X bana göre biraz negatif çağrışımları olan bir isim. Eski sevgiliden bahsederken “ex ”, tıpta hayatın sona ermesinden bahsederken “ex olmak”, okul yıllarının kabuslarından geometri dersi ve üçgenlerin içindeki bilinmez “x”ler, farklı matematik derslerinin bilinmezi “x”ler… Bana ilk anda çağrıştırdıkları. X isminin Roma rakamlarından 10 anlamına gelen “X” olabileceğini de düşündüm (bunun negatif bir çağrışımı yok), ancak bu anlama geldiğini gösterebilecek bir gelişme olmadı.

***

Elon Musk’a Twitter gibi sosyal medya tarihine geçmiş bir ismi ve ikonik bir kuş logosunu neden değiştirdiklerini sorduklarında WeChat benzeri bir app haline geleceğini ve her şeyi kapsayacak bir uygulama olacağını ima etmişti. Musk, Twitter isminin, 140 kelime limitinin ve “kuşların şakıması gibi” postların o bağlamda anlamlı olduğunu ve gelecek aylarda daha kapsamlı bir uygulama haline gelecek, finansla ilgili özellikler de ekleneceğini belirterek artık Twitter isminin uygun olmadığını, kuşa veda etmemiz gerektiğini söylemişti.

Yeni “X” belki de daha çok işe yarayacak, daha konuşma özgürlüğü olan, daha kapsamlı, finansal işlemler yapılabilecek, çok kullanışlı bir uygulama olacak, ancak Twitter kadar oturmuş bir markada insanların hemen yarın “X” demeye başlayacaklarını sanmıyorum. Umarım yeni çıkacak faydalı özellikler de paralı olmaz. Hiçbir zaman çok aktif bir Twitter kullanıcısı olmadım. Fazla paylaşımım olmamasından anlaşılabilir. Benim kullanma amacım daha ziyade yabancı basının konu başlıklarını okumak, sevdiğim gazeteci ve yazarları takip etmek, tembel işi kapsül haber almak… Sabah uyanıp mavi kuşa bastığımda birinin bana gündemi özet geçmesini özleyeceğim.  Kurumsal grafik tasarımdan özellikle anlamasam da X’in yeni sembolü olan içi boşluklu “X”e henüz kanım ısınmadı. Elon Musk’tan da henüz X’in anlamı hakkında bir açıklama gelmedi, “X” bilinmezliğini sürdürüyor.

***

Bir markayı satın alıp ismini değiştirmek, tamamen yeniden yapılandırmak pazarlama açısından nasıldır? Bence çok riskli. Kurulumundan çok kısa süre sonra isim değişikliği akıllıca bir manevra olabilir. Dünya devleri Google ve Amazon’un orijinal marka isimleri bugün hatırlayan bile yok (BackRub ve Cadabra). Hatta Instagram’ın ilk ismi Burbn’ı da. Zor akılda kalan ve kötü çağrışımlı marka isimlerinin hızlıca değişimi akıllıca bir manevra. Bence Twitter gibi bir sosyal medya klasiğinin değişimi değil, ama dükkân Elon’ın. Vardır bir bildiği… 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün