Bir Youtuber değilim ama giderek artan bir oranda merak ettiğim konuları araştırmak için ilk müracaat ettiğim adres Youtube. Benim için bu engin denizde dümen tutmak amatör kıyı kaptanı ehliyetiyle Volvo Ocean Race’e katılmak gibi olsa da Youtube ekolojisini biraz daha iyi anlamak için yüzeyde görünenin altına inmeye çalıştım.
Bu yazı Şalom Gazete’de yayınlandığında yerel seçim sonuçları çoktan açıklanmış, Türkiye’nin kaderinin bundan sonra nasıl şekilleneceğini hem televizyonlarda hem de başta Youtube olmak üzere sosyal medyadan bolca takip etmiş; sevdiğimiz yorumcu ve habercileri, televizyon stüdyolarındaki ortamı aratmayacak şekilde bizlere sundukları Youtube kanallarından canlı olarak izlemiş olacağız. Youtube sayesinde özgürce seçebildiğimiz haber, yorum ve içerikler dünyasına her gün biraz daha ısınıyor, eski usul televizyon yayıncılığından biraz daha uzaklaşıyoruz.
Youtube’un cesametini anlamak için bazı kısa bilgilerle başlamakta fayda var (bunları internette güvenilir olduğunu düşündüğüm muhtelif kaynaklardan sağladım):
Youtube ayda 2,6 milyar, günde 122 milyon tekil kullanıcının girdiği, 1 milyara yakın videonun paylaşıldığı, günde 3 milyondan fazla videonun yüklendiği, 61 milyon içerik yaratıcısının algoritmada öne çıkmak için kendinin bir önceki versiyonu ile yarıştığı bir platform. Youtube Shorts 2021 yılında lanse edilmişti şimdi günde 70 milyar görüntüleme alıyor.
Youtube 2023 senesinde elde ettiği 31,5 milyar ABD Doları küresel reklam gelirinin yüzde 55’ini içerik yaratıcılarına dağıttı.
Son on senede dijital medya ilk sıraya yerleşti. Ekrana bakarak geçirdiğimiz ortalama zaman 2013 senesinden bu yana her yıl 50 dakika artarak 2023’te günde 7 saate yaklaştı. Gen-Z olarak adlandırılan 12-27 yaş grubunda bu süre günde 9 saate kadar çıkabilirken Baby Boomer neslinde (50- 60 yaş üstü) halen 3 saatin altında. Ama trend belli.
Araştırma şirketi Nielsen’e göre 2023 senesinde Youtube canlı yayınlarının toplam izlenme süresi Netflix’i geçmiş durumda. Youtube, Google’den sonra en çok ziyaret edilen ikinci site (Ocak 2024). Küresel olarak Youtube içeriğini televizyonda izleyenlerin toplam izleme sürelerinin günde 1 milyar saati geçiyor olması, Youtube’un büyük yatırımlar gerektiren TV kanallarının yerini alacağının çok belirgin bir göstergesi.
İçerik yaratıcıları takipçi adedine göre Nano (1-10 bin), Mikro (10-100 bin), Makro (100 bin-1M) ve Celebrity (1M+) olarak sınıflandırılıyor. Dünyada 10 milyondan fazla abonesi olan kanal sayısı 1800, 1 milyondan fazla olanlar ise 55 bin. Nano ve Mikro düzeyde ise 60 milyondan fazla içerik yaratıcısı bulunuyor. Trendhero’ya göre Türkiye’de toplam 680 bin influencer var ve bunların içinde 1 milyondan yüksek abonesi olanların sayısı 80-90 arasında.
2023 senesinde Youtube’den en fazla geliri 241 milyon takipçisi olan içerik yaratıcısı MrBeast takma isimli 1989 doğumlu Jimmy Donaldson elde etti: tam 54 milyon dolar! Tabi herkesin hayalini süsleyen bu tür gelirler ancak çok az sayıda içerik yaratıcısı için gerçek oluyor. Youtube algoritması tılsımlı formülü bulanların videolarını değil gerçekten izleyicinin beğendiği videoları öne çıkartmaya çalışıyor. Genel olarak para kazanma, hisse ve finans konularındaki içerikler en yüksek, çocuk kanallarındakiler ise en düşük getiriyi sağlıyor. Neredeyse tam zamanlı çalışma ile mantıklı ama abat etmeyecek bir gelir elde etmek mümkün görünüyor. Bir örnek olarak, İngiltere menşeili yılda 2,9 milyon görüntülemeli, 164 bin aboneli bir içerik yaratıcısının yıllık geliri 40 bin ABD Doları civarında. Youtube reklam verenlerden aldığı gelirleri BGBM (Bin Görüntüleme Başına Maliyet) olarak, içerik yaratıcılarına ödediği bedeli ise BGBG (Bin Görüntüleme Başına Gelir) olarak tanımlıyor. BGBM ne kadar yüksek ise BGBG de o kadar yükseliyor. Türkiye’de genelde reklam bedelleri düşük olduğu için Youtuber’ların kazançları da göreceli olarak ABD’ye göre daha düşük. 1000 görüntülemede yurtdışındaki içerik üreticileri ortalama 60TL kazanırken Türkiye’de bu tutar 10-15 TL arasında olabiliyor.
Youtube bir anlamda dünyadaki en büyük işveren. Milyonlarca insan için ilham ve gelir kapısı. Yaratıcı içerik dışında fiziksel bir üretim yapmadan milyonlara istihdam yaratıyor. Bilgi teknolojileri devrinin geldiği son nokta.
Youtube internetin sağladığı özgürlük alanının en ortasında hızla gelişmeye devam ediyor. Bilgiye ihtiyacımız olduğunda gittiğimiz ilk adres. Özellikle yetişkinler olarak öğrenmeye, güncel kalmaya hayat boyu devam edebilmemiz için elimizdeki en önemli kaynak. Ufkumuzu açan, yaşamımızı daha kaliteli hale getiren bir bilgi ve eğlence ekosistemi. İyi ki var.