Kumaş paltolar bir dönemlerin vazgeçilmeziydi. Gerçi başka seçenek de yoktu. Zaman içinde farklı bir akım gelişti. Kumaş yerini sentetik mont/anoraklara bıraktı. Her ne kadar adına ‘moda’ dendiyse de başlıca nedeni ekonomiydi. Maliyeti çok daha ucuz, giyimi hafif, genelde çamaşır makinesinde yıkanabildiği için kullanımı rahattı.
Her ne kadar artık koşuşturmalı güncel yaşam ‘pratik’ olanı yeğliyorsa da kumaş paltonun şıklığı farklıydı. Çocukluğumda annemin bir arkadaşının, ‘İçine istediğini giy ama üstüne aldığın iyi bir palto her ayıbı örter’ dediğini hâlâ anımsarım.
Konu farklı olsa da bu bağlamda, uzun yıllar Milliyet Gazetesinin çizeri olan rahmetli Bedri Koraman’ın bir karikatürü aklıma gelir. Mevsim yaz; güneş şemsiyeleri, kalabalık bir plaj, denize girip çıkanlar, aralarda minicik bikinilerle dolaşan genç bayanlar… Koraman, karikatürün içine eklediği yazıda, bikinililere ithafen, ‘Yaz aylarının bir kötülüğü varsa, o da kimin zengin, kimin fukara olduğu anlaşılmıyor’ sözlerini eklemişti.
**
2024’ün son ‘trend’i büyük çerçeveli güneş gözlükleri… Dikdörtgen, kare, yuvarlak, rengârenk kocaman gözlükler… Yakışıp yakışmadığı tartışılır. Önemli olan ‘çok moda, herkes takıyor’ zihniyeti. Öte yanda bu yaklaşıma farklı bir bakış açısı getirilebilir. Palto örneğinde olduğu gibi iyi bir güneş gözlüğü her ayıbı/ kusuru örter. Buna, ‘algıda seçicilik’ deniyor. Dikkat gözlükte yoğunlaştığı için diğer ayrıntılar fark edilmiyor.
Halkla ilişkiler duayeni Betül Mardin, bir söyleşide destek aldığı bastonuna değinmişti. ‘Bir bacağım diğerine oranla kısa. Bilmeyen fark etmeyebilir. Ancak gözler, kullandığım gümüş saplı bastona odaklandığından, aksaklığım ön plana çıkmıyor’ demişti. Bu da algıda seçiciliğin güzel bir örneği…
**
Çokça gözlük kullanan bir aile olduğumuzdan eve optikle ilgili magazinler gelir. Geçenlerde posta kutuma şeffaf ambalajı içinde bir tane daha geldi. ‘Reklamlardan bir demet’ diyerek çöp kutusuna yönelirken duraksadım. Kapak tasarımı alımlıydı. Açtım. Kaliteli kâğıda basılan sayfalar okuru içine çeker. Hem emeğe saygı, hem de yeni bir bilgi edinirim düşüncesiyle elime aldım. Doğrusu aynı zamanda gazetemizi poşetinden çıkarmadan çöpe atanlara olan kızgınlığım da aklıma geldi…
Elime aldığım dergi, Avusturya merkezli, çerçevesiz, vidasız, tüy kadar hafif bir gözlük markasının yeni atılımlarıyla ilgiliydi. Etik olarak markanın adını yazmasam da özellikle numaralı gözlük kullanıcıları muhtemelen anlayacaktır.
Söz konusu gözlükler 2000 yılında NASA astronotlarıyla birlikte uzayda kullanıldı ve ‘Sertifikalı Uzay Teknolojisi TM’ adıyla astronotlar için standart gözlük seçildi.
‘Titan Minimal Art’ özel serisi yakın zamanda kendi kategorisinde, 2024 IF- Uluslararası Ürün Tasarımında birincilik ödülü aldı.
Kıssadan hisse, poşetlerin içinde yararlı bilgiler var.
Sağlıkla kalın.