TaNaH içinde yer alan şarkılardan biri Hukat peraşasında Tanrı’nın yeniden Bene Yisrael’e tatlı su sağlaması sonunda söylenir. Gemara Masehet Taanit 9/A’ya göre çöldeki su kuyusu Miryam Peygamber’in zehutu ile sağlanmaktaydı. Miryam’ın vefatı sonunda susuz kalan Bene Yisrael yeniden isyan eder ve bu isyan Moşe ile Aaron’un Erets Yisrael’e girememesine neden olur. Su kuyusu olaylardan sonra Moşe onuruna yeniden ortaya çıkar ve onlara eşlik etmeye devam eder.
1696 ila 1742 yılları arasında yaşayan büyük bilge Or AHayim AKadoş, Rabi Hayim ben Atar Bene Yisrael’in şarkılarında anlaşılmayan bir olaya gönderme yapar. Su için şarkı söyleyen toplum nedense diğer iki özel hediye olan Man ve Onur Bulutları için şarkı söylememişlerdir. Öyle ya yemek için Man, korunmak için de Onur Bulutları elzemdir ama Bene Yisrael nedense bu iki öğe için şarkı söylemez.
Or AHayim, aslında bu şarkının kuyuyla ilgili olmadığını, daha çok suyla özdeşleştirilen Tora ile ilgili olduğunu açıklıyor. Su fiziksel hayat için gerekli olduğu gibi, Tora da manevi hayat için büyük öneme sahiptir. Bene Yisrael, Matan Tora zamanında bir sevinç ve övgü şarkısı söylemeyi gerçekleştirmemişlerdir, bunu ancak kırk yıl sonra yaparlar. Rabi Hayim ben Atar şarkının neden bu zamanda söylendiği hakkında bilgi vermez. Kabala’nın büyük üstadı Rabi Yitshak Luria ile öğrencisi Rabi Hayim Vital arasında geçen bir öyküye bakarak bu şarkının nedenini algılamaya çalışalım.
Rabi Yitshak Luria öğrencisi ile ilk öğrenim gününde ona sayısız ve derin bilgiler aktarır. Ertesi gün bu olağanüstü fazla ve derin bilgilerin tamamını hatırlayamayan Rabi Hayim Vital öğretmeninden kısa bir tekrar yapması ricasında bulunur.
Arizal ismi ile bilinen Rabi Luria, öğrencisini Kineret Gölüne getirir, biraz su alır ve öğrencisine içmesini söyler. Kineret Miryam’ın liyakati nedeniyle çölde atalarımıza eşlik eden ‘Beero şel Miryam’dan’ su barındırmaktadır. Bu sudan içenler Tora bilgisini özümserler ve akılda tutabilirler.
Bu açıklamanın ışığında anlaşılır ki Miryam vefat edip de su kuyusu ortadan kalktığında Bene Yisrael bu yeteneklerini de kaybederler. Artık Tora’yı gerektiği gibi çalışamaz ve akılda tutamaz hale gelmişlerdir. Moşe'nin onuruna göre kuyu restore edildiğinde, Tora’ya karşı yenilenmiş bir istekleri ortaya çıkar. Özel yeteneklerinin ellerinden alındığı dönem, onlara Tora bilgisinin ne kadar kıymetli ve değerli olduğunu anımsarlar. Bir kez daha çalışma, anlama ve Tora’nın kutsal sözlerini hatırlama yeteneğine sahip olmayı özlerler. Bu yetenekleri geri geldiğinde, bu özel armağan için sevinçle şarkı söylerler ve Tanrı’yı överler.
Her zaman Tora’nın paha biçilmez değerini takdir ederek yaşamak elzemdir. Tora’nın kutsal sözlerini öğrenmek ve özümsemek için sahip olduğumuz her fırsatı değerlendirmek gerekir.