MOŞE’NİN LİDERLİĞİ
Devarim peraşası Moşe Rabenu’nun ölümünden sadece otuz altı gün önce Bene Yisrael’i uyardığı sözlerin başlangıcını içerir. Bu peraşa her zaman Tişa BeAv öncesinde Şabat Hazon günü okunur. Peraşamızda yer alan ‘eha’ sözcüğü ile ısrar ve dikkatle işlenen Tişa BeAv gününün en temel olaylarından öncülerin durumu bu oruç gününe gönderme yapan iki önemli unsurdur.
Moşe, peraşamızda öncülerin geri dönerken getirdikleri meyvelerden söz eder. Hemen arkasından da ‘vayaşivu otam davar vayomeru’ şeklinde bir ifade kullanır. Or AHayim AKadoş burada ‘fikirlerin aktarımı’ ifadesine farklı sözcüklerle iki kez yer verildiğini söyler. Cümlenin başında yer alan “Vayaşivu otam davar / Bize döndüler yani cevap getirdiler” anlamına gelirken ‘vayomeru’ sözcüğü de ‘söylediler’ anlamını taşır. Gemara Masehet Sota 34’e göre açıklama yapan Or AHayim ilk bölümün olumsuz haber getiren on kişinin laflarına gönderme yaptığını, ikinci bölümün ise Yeoşua ve Kalev’in sözlerini anlattığını paylaşır. Şelah Leha peraşasında da olumsuz düşünceleri olan on kişi öncelikle meyveleri göstererek olumlu bir giriş yapmış ancak orasının ele geçirilmesinin mümkün olmadığını belirterek halkı olumsuz bir yönde manipüle etmiştir. Cümlenin ikinci kısmında söz söyleyen Kalev ve Yeoşua ise meyve göstermezler. Onlar doğrudan toprağın iyiliği ve Tanrı yardımı ile ele geçirilmesinin mümkün olduğundan söz ederler.
Peraşamızda Kalev ben Yefune ile ilgili olumlu ifadeler de yer alır. Kalev iki iyi edimden dolayı iki kez ödüllendirilmiştir. OrAhayim Kalev’in babasının isminin de olumlu tarafına dikkat çeker. ‘Yefune’ ismi İbranicede ‘lifnot /dönmek, sapmak’ fiilinden türer. Kalev diğer öncülerin yolundan gitmeyerek olumlu bir sapma göstermiştir. Bunun sonucunda da on öncü gibi hayatını kaybetmemiş hatta Erets Yisrael’e girme hakkı kazanmıştır. Bu da ona ikinci ödülü olan Erets Yisrael’de hak ettiği bir toprak parçasını miras edinmesi olarak yansımıştır. Kalev Mase peraşasında kabile liderleri zikredilirken kendi kabilesi olan Yeuda kabilesini de ilk sıraya taşımıştır.
Moşe’nin bu ifadeleri diğer öncülerin vefatından yıllar sonra gerçekleşir. Moşe özellikle onların ardından olumsuz görüş bildirmeyerek kendi büyüklüğünü bir kez daha ortaya koymuştur.