Geçtiğimiz günlerde Gen Z’nin yani şu anda 13-24 yaş aralığında bulunan Z jenerasyonun influencerlardan en çok etkilen yaş grubu olduğunu okumuştum (ksrinc.com). Neredeyse bebekliklerinde ellerine tablet tutuşturulan, ergen olduklarında cep telefonlarına yapışık yaşayan, hayatı internet ve sosyal medya olan bu neslin teknolojiye adaptasyonu en yüksek nesil olması gayet normal. Yapay zekâ yönünde korkutucu bir hızla gelişen dünyada, Gen Z başarılı olabilmek, hatta hayatta kalabilmek için teknolojiyle iç içe olmaya bir nevi mecbur.
***
Bir de benim gibi insanlar var; Gen X, yani 1965-1980 yılları arasında dünyaya gelmiş, ilk bilgisayar deneyimi televizyona bağlanan Commodore 64 olan, ilk defa bilgisayar kullanmayı üniversite 1. sınıfın ilk haftasında öğrenen, ilk internet tecrübesini üniversite 3. sınıfta yaşayan (çünkü öncesinde world wide web yoktu), ilk bilgisayarı siyah beyaz ekranlı olan, ilk e-mail’ini 20 yaşında atan… Şu anda çağdışı ve komik gelse de bunların hepsini ben yaşadım. Hayatımda ilk defa Amazon’dan kitap sipariş verdiğimde ve o kitaplar iki ay sonra yurtdışından evime geldiğimde nerdeyse sevinçten ağladım. Hayatımda ilk defa ülkemizdeki en ünlü market zincirlerinden birinin sanal marketinden evime market sipariş yaptığımda ve o sipariş evime geldiğinde gözlerime inanamadım. O kadar etkilendim ki herkese anlattım. Bugün ise evimde neredeyse kullandığım her şey internetten sipariş veriliyor, kargoyla geliyor ve bazen o kargoları aynı gün içinde açmıyorum bile… İnsan her şeye alışıyor ve maalesef her yenilik rutin olup, heyecanını yitiriyor.
***
Influencerlar, yani etkileyen kişiler, satın alma alışkanlıklarımızı etkilemek ve tetiklemek için sosyal medya mecralarında sabah akşam yayın yapan, kullandıkları ürünleri tanıtan, genelde çekici olan kadın ve erkekler. Özellikle Gen Z’nin satın alma alışkanlıklarını yönlendirmek için çok etkililer. Gen Z’nin büyük çoğunluğu mutlaka bir veya birkaç influencer takip ederken, bu oran Milleniallarda (28-43 yaş grubunda) yüzde 50’ye, benim de mensubu olduğum Gen X’de yüzde yirmilere düşüyor. Influencerlar giyimden, temizlik malzemesine, mutfak eşyasından kozmetiğe her alanda aktif olsa da, en çok giyim ve renkli kozmetikte etkili oldukları gözleniyor. En çok nihai satışa dönüştürdükleri hedef kitle de tahmin edildiği gibi Gen X oluyor.
***
Eskiden hiçbir influencerı takip etmezdim. İnternetle 20 yaşında tanışmış biri olarak, teknolojiye adaptasyonum hiç de fena sayılmaz. Influencerları fazla takip etmeme sebebim, bazılarının aşırı derecede alışveriş linki vermesi idi. Şimdi ise severek takip ettiğim birkaç sağlıklı yemek influencerı, bir temizlikle kafayı bozmuş ama nedense temizlik yaptığında beni rahatlan influencer ve bir de çok güldüren hayvan sever bir influencer var. Onlardan etkilenip çok alışveriş yaptım mı? Çok değil. Ancak nadir de olsa etkilenip aldığım ürün oldu. Influencerlar benim yaşları hedefleseler aç kalabilir ama hedef kitlesi Gen Z olan yaşadı. Muhteşem Kasım indirimlerinden sonra Kara Cuma ve Siber Pazartesi indirimleri de yolda. Influencerlar iş başına… Perakendeyi ayakta tutmak da Gen X ve üstüne kaldı.