Şemini peraşası Aaron ve oğullarının ‘Kohen’ sıfatıyla ilk kez görev yaptıkları Mişkan çadırının açılışını konu alır. Kohen statüsünü kazanmak ve görev yapmak için hazırlandıkları yedi günlük ‘miluim’ sürecinin sonucunda Mişkan’da görev almaya başlarlar. Aaron bu göreve başlarken önce kendi adına daha sonra da toplum adına sunması gereken korbanların sunumunu gerçekleştirir.
Bu korbanlardan biri ‘egel’ olarak bilinen buzağıdır. Aaron hem kendisi hem de toplum adına bir ‘egel’ korban olarak sunar. Burada neden ‘egel’ sunulduğu bir sıkıntı değildir. Birkaç ay önce ‘altın buzağı’ yaparak ona tapınma işlemini gerçekleştirenler bu açılış gününde bunun anlamsızlığının kabulünü ve kefaretini bir ‘egel’ sunmak suretiyle gerçekleştirme arzusundadır.
Bundan sonra korban olarak sunulan ‘seir’ yani keçi için ilginç bir açıklama gelir. Bu sunumun da bir günahın kefaretiyle ilgisi vardır. ‘Mehirat Yosef’ dediğimiz Yosef’in satılması ile ilgili günah çok uzun zaman başımızı ağrıtmıştır. Yaakov’un on oğlu nefret ettikleri Yosef’i köle olarak satarlar, daha sonra gömleğini bir keçinin kanına bularlar ve babalarına gönderirler. Bu günah keçi ile ilişkilidir. Bu amaçla korban olarak sunulan keçi bir ölçüde bu günah için kefaret sağlamıştır.
Altın buzağı günahının kefareti için o korbanı gerçekleştirmek anlaşılabilirdir. Ancak ataların birkaç nesil önce işlemiş oldukları günahın kefaretini sağlamak nasıl mantıklı olabilir? Bu sorunun cevabını anlamak yine altın buzağı olayının daha iyi anlaşılmasıyla mümkün olabilecektir.
Herkesin bildiği gerçek altın buzağının Tanrı arayışından yapılmadığıdır. Burada ihtiyaç duyulan kayıp gibi görünen Moşe yerine bir liderin varlığıdır. Moşe ortada yoktur ve Tanrı ile aralarındaki bağın sağlanması için bir aracıya ihtiyaç duyulmuştur. Her ne kadar Bene Yisrael için buna gerek yoksa bile halk galeyan halindedir ve bunu anlaması mümkün değildir. Başlangıçta niyetler kötü değildir. Moşe gitmeden önce onlara danışmak için Aaron ve Hur’u tayin etmiştir. Halk galeyan halinde olduğundan önce Sanhedrin üyeleri daha sonra da kendilerini çok sert sözlerle paylayan Hur öldürülür. Bunun devamını engellemek isteyen Aaron vakit kazanmak nedeniyle eylem yapmak ister ancak işler umduğu gibi gitmez.
O halde altın buzağının günahının nedeni, halkın başlarındaki liderlere danışmadan Tanrı’ya ibadetin doğru yolunu kendi başlarına bulmak istemelerinden kaynaklanmıştır. Toplum ne yazık ki daha iyisini bilenlere ve bu amaçla bu görevin başına getirilmiş olanlara saygı gösterecek alçakgönüllülük ve dürüstlükten yoksundur. Bu aynı zamanda Yosef'in kardeşlerinin de yaptığı hatadır. Kardeşlerin Yosef hakkında haklı korku ve endişeleri vardır. Ancak danışmaları gereken Yaakov Avinu’dur. Durumu onunla paylaşmak yerine meseleyi kendileri halletmek istediler. Yaakov'u aldatmak için kestikleri keçi, onun otoritesine saygı göstermeme ve ona danışmama konusundaki başarısızlığı temsil eder. Mişkan'ın açılışının yapıldığı gün keçi sunulmasının nedeni de budur. Bene Yisrael, daha iyi bilenlerin bilgi ve uzmanlığına başvurmak yerine, meseleyi kendi inisiyatifleriyle çözme hatasını telafi etmektedir.
Moşe burada farklı bir uygulamaya imza atar. Halka konuşup korban için gerekli hayvanları Aaron’a getirmelerini emredebilecek iken önce Aaron’a konuşur ve halka bu talimatı kendisinin vermesini ister. Bir süre önce kendi isteklerini Aaron’a dayatmalarının kefareti için halkın Aaron’a itaat etmesi ve onun talimatlarına alçakgönüllülükle uyması gerekmektedir.
İnsanoğlu içgüdüsel olarak başkalarından daha iyi bildiğini savunur. Özellikle günümüzde ‘dini’ konularda Rabilerden, onların öğretilerinden feyz almak yerine kendi bildiklerini uygulamak, hatta bu bilgelerle alay etmeyi oldukça popüler bir davranış olarak benimserler. Şabat masalarında bile Rabiler ve söylediklerini alaya almak, onları eleştirmek için çok anlamsız şekilde zaman harcamayı severler. Her zaman daha iyi bildiğimizi varsaymak ve bunun peşinden gitmek, bilgelere saygı duymamak ve onların söylediklerini izlememek öğrenme çabamızı baltalar. Bu da kendimizi geliştirmeyi ve ilerlemeyi durdurur.
Tanrı Mişkan sayesinde Bene Yisrael’in arasında yaşamaktadır. İşte açılış töreninde toplum artık liderlerin ve bilgelerin sözlerini dinleyecekleri mesajını Tanrı’ya vermek amacındadır ve buna hizmet etmek için de korban ritüeli bu şekilde gerçekleşmiştir. Bu, Tanrı ile ilişki kurmanın bir önkoşuludur. Tanrı’ya doğru ibadet etmenin yolunu ancak alçakgönüllülükle otoriteye itaat ederek bilebilir ve gerçekleştirebiliriz.
Günümüzde dahi alçakgönüllülükle, diğer insanlardan öğrenme isteğiyle yaşamayı, bilgi ve uzmanlığa sahip olanlara danışarak hem de onlara saygı göstererek kazanacağımız çok şey olduğunu kabul etmeyi içselleştirmemiz gerekir. Bunun aksi yolunun işe yaramadığı net bir şekilde defalarca kanıtlanmıştır.